Doorgaan naar artikel

Rijk Zwaan maakt met snackpaprika kans op Fruit Logistica Innovation Award

Tatayoyo is de merknaam voor snackpaprika’s met een uitgesproken en sterke smaak. Het is een van de kansrijke nominaties voor de Fruit Logistica Innovation Award.

De Fruit Logistica wordt op 7 februari in Berlijn ingeluid. De rest van de week is de Messe de hoofdstad van de groente- en fruitwereld. Met als jaarlijks slotakkoord op vrijdag de uitreiking van Fruit Logistica Innovation Award. Een Nederlandse kanshebber voor die prestigieuze prijs is Rijk Zwaan met de Tatayoyo snackpaprika. Het is een tussenmaat tussen blok- en snackpaprika‘s. De bijzondere smaak komt oorspronkelijk van wilde paprika’s. Ideaal als gezond tussendoortje.

Merknaam voor consumenten

Tatayoyo is de op de consument gerichte merknaam voor het snackpaprikaras Mitayo, een nieuw product voor het premium paprikasegment van het Westlandse veredelingsbedrijf. “De paprika’s van dit ras zitten boordevol smaak en roepen vanaf de eerste hap een gevoel van tropische avonturen op”, legt marketingspecialist Heleen van Rijn -Wassenaar uit. “Het formaat van deze paprika is uitermate geschikt als snack, past perfect in lunchtrommeltjes en kun je als een appel eten. Dit en de uitgesproken smaak zijn onderscheidend ten opzichte van andere paprika’s.”

Nadat veredelaars van Rijk Zwaan de bijzondere smaak van een wilde paprika ontdekten, heeft het nog tien jaar geduurd om de genetica te veredelen tot een commercieel ras met niet alleen een onderscheidende smaak, maar ook een aantrekkelijke kleur en herkenbare vorm.

De kleur hangt tussen oranje en rood in. - Foto: Kim Bosch
De kleur hangt tussen oranje en rood in. - Foto: Kim Bosch

Een onderzochte smaakexplosie

De marketingspecialist: “Om zeker te zijn van de smaakexplosie hebben we uitgebreid consumentenonderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat de consument het ook ervaart als een zeer smaakvolle paprika met tropische smaken.”

De mix van smaken die consumenten ervaren bij het eten van deze snackpaprika is meer verwant aan de fruitige noten, die kenmerkend zijn voor wilde paprika‘s. “De sterkere smaak, de intensere zoetheid en de grotere aanwezigheid van aroma’s – waarvan er vele typisch zijn voor verse kruiden, tropische vruchten en zelfs verfijnde wijnen – zorgen ervoor dat Tatayoyo een werkelijk nieuwe ervaring in de paprikacategorie creëert. De aangename nasmaak zorgt ervoor dat het gevoel van tropische avonturen blijft hangen.”

Hoge scores rauw én gebakken

De uitzonderlijk zoete en intense smaak is te verklaren door de hoge brix-waarde van ongeveer 10 en het aromatische profiel. “Tatayoyo’s smaakprofiel zal de consumenten zeker verrassen, aangezien zij waarschijnlijk nog nooit eerder dergelijke smaken bij het eten van een paprika hebben ervaren”, aldus Van Rijn-Wassenaar. In een recente smaaktest gaf 88% van de consumenten een positieve score aan het rauwe product en 89% van de consumenten gaf aan de gebakken snackpaprika lekker te vinden, terwijl dezelfde vraag voor blokpaprika’s slechts door 50% positief werd beantwoord.

Chef-koks geven sterren

Ook chef-koks hebben een duidelijke voorkeur voor Tatayoyo. De paprika kreeg drie sterren van het International Taste Quality Institute (ITQI) in Brussel. Volgens een van de juryleden van het ITQI-panel, dat uit ster-chefkoks bestaat, heeft het product een ‘heerlijke smaak met de perfecte mix van zoetheid en smaak’. “We scoorden extreem hoog, 95% gemiddeld over alle attributen, en ontvingen de maximale beoordeling van 3 sterren.”

Share this

Afbeelding
Harry Stijger

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin