Doorgaan naar artikel

‘Retailvrienden te hulp snellen’

Als onafhankelijke producent zetten we onze tomaten niet af bij een veiling. Sinds we op eigen benen staan, zorgt ons eigen verkoop- en marketingapparaat voor de wekelijkse afzet van 30 hectaren heerlijke tomaten.

Het wel en wee van de grote retailspelers houden we nauwlettend in de gaten. Ons lot is vooralsnog onlosmakelijk met hen verbonden.

Het verheugt ons dan ook dat het hen goed gaat. De woelige storm tussen high end- en discountspelers lijkt wat te zijn gaan liggen en de gepubliceerde winstcijfers zijn goed. Daar zijn we uiteraard blij om, want prijzenslagen moeten vaak ook door de producent/leverancier worden uitgezweet.

‘Het blijkt allemaal de schuld te zijn van de belegger die een forse koersdaling veroorzaakt bij retailers op de beurs’

Toch lettert een nationale krant hier in België over de druk waaronder de retail vandaag gebukt gaat. Geboeid lees ik verder, want indien mogelijk snel ik onze retailvrienden graag ter hulp. Dat is gewoon een kwestie van ‘I’ll scratch your back if you scratch mine’, begrijpt u?

Het blijkt allemaal de schuld te zijn van de belegger die, ondanks goede winstcijfers, een forse koersdaling veroorzaakt bij retailers op de beurs.

Investeerders richten zich liever op het e-commercegebeuren waar gek genoeg nog geen cent mee werd verdiend.

Plaatsvervangende verontwaardiging

Mijn plaatsvervangende verontwaardiging groeit wanneer ik te weten kom dat de opgehaalde fondsen door Amazone worden gebruikt om zich in te kopen bij retailketens, waardoor ze hun kennis en marktaandeel aanzienlijk vergroten.

Nu is het aan huis beleveren van groenten en fruit toch nog iets anders dan een paar schoenen, maar met een hele reeks afzetpunten in je binnenzak zou het Amazone toch wel eens kunnen lukken.

Voorlopig leert de ervaring ons dat in de bestaande e-commerceconcepten met groenten en fruit niet bepaald het best betaalde tomaatje zit. De druk lijkt zich toch weer te verschuiven naar de producent/leverancier.

Ik hoop maar dat Carrefour, Colruyt en Albert Heijn … ook even op mijn rug komen krabben, als het nodig is.

Share this

Afbeelding
Petra Veldman

marketingmanager

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin