Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Regionaal product in Duitsland verliest positie

Bij Duitse supermarkten en klanten is minder aandacht voor regionaal Duits product. Ook de meerwaarde staat onder druk.
regionaal product Duitsland

Foto: Peter Roek

Bij Duitse supermarkten en klanten is minder aandacht voor regionaal Duits product. Ook de meerwaarde staat onder druk.

Uit cijfers van het Duitse marktonderzoeksbureau AMI blijkt dat supermarkten in hun advertenties minder aandacht besteden aan regionale merken. In 2018 draaide 38 procent van de reclames voor groente en fruit om regionale merken. Dat daalde naar 28 en 25 procent in de laatste twee jaar (2021 en 2022). Sla en tomaten hebben vaker een regiomerk in reclames (meer dan veertig procent). Voor appel is dat percentage bijvoorbeeld slechts 17 procent. Supermarkten leggen duidelijk meer nadruk in reclames op scherpe prijzen om aan te haken bij de koopkrachtdaling van hun klanten. Een beperking bij deze cijfers is wel dat het lastig is een definitie te geven van regioproduct, stelt AMI.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers