Doorgaan naar artikel

Reclames AGF vooral op tv, niet altijd gezond

Reclame groenten en fruit vaak via tv - Foto: HAK premium

Reclame groenten en fruit vaak via tv - Foto: HAK

Jaarlijks steken producenten van AGF-producten € 26 miljoen aan reclame in massamedia. Dat is vooral op tv en lang niet altijd voor gezonde producten.

Dat stelt onderzoeksbureau Panteia in het rapport ‘Marketing voor voedingsproducten’. Het is een analyse van de hoeveelheid gezonde en ongezonde reclames. Het aandeel ongezonde reclames is meer dan 75 procent voor alle voedingsmiddelen. Dat is vaak reclame voor alcohol en zoetwaren. In die ongezonde reclame zit echter ook reclame voor groente en fruit.

Schijf van Vijf

De onderzoekers hebben de Schijf van Vijf als uitgangspunt genomen. Staat een product in de Schijf van Vijf, dan is het gezond. Staat het er niet in, dan wordt het als minder gezond bestempeld. Voor groente- en fruitreclames is bij 35 procent van de uitingen duidelijk dat het om gezonde producten gaat. Bij 37 procent gaat het om een product dat niet in de Schijf van Vijf staat. Dit zijn vooral bewerkte aardappel- en groenteproducten, waaraan te veel zout of suiker is toegevoegd. Bij 27 procent van de reclames voor AGF-producten is niet vast te stellen of ze in de Schijf van Vijf vallen.

TV-reclames duidelijk dominant

Bij groente- en fruitreclames wordt vooral gekozen voor tv. Daar wordt € 20,9 van de € 26 miljoen in geïnvesteerd. Daarvan is 31 procent overduidelijk voor gezonde producten. Op internet wordt € 1,3 miljoen besteed aan reclame voor groente en fruit, waarvan 76 procent voor producten uit de Schijf van 5. Voor radio (€ 0,7 miljoen), dagbladen (€ 0,2 miljoen) en magazinereclame (€ 1,8 miljoen) zijn de uitgaves duidelijk lager dan de reclameuitgaves voor tv.

De bruto mediabestedingen door voedingsfabrikanten, winkels en de horeca bedroegen opgeteld tussen 2017 en 2021 naar schatting tussen de € 1,61 en € 1,72 miljard per jaar. Het overgrote deel van dit bedrag is besteed aan de marketing van producten die niet in de Schijf van Vijf staan. De meeste bestedingen waren via televisiereclame, gevolgd door internet (exclusief sociale media, inclusief YouTube) en out of home (reclame buitenshuis zoals billboards, reclame op bussen en trams, etc.).

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin