Doorgaan naar artikel

Rabo: vertrouwen in EKO, concurrentie gangbaar groeit

Rabobank kijkt bij investeringsplannen voor biologisch meer naar afzetplannen. De bank gelooft in groei door meer dwingende stimuleringsmaatregelen.

Tijdens een webinar op de Biobeurs gaven sectormanager Food en Agri bij Rabobank Marcel Lambregts en Gea Bakker hun visie op de kwetsbare biologische afzet van dit moment. De vraag naar duurdere biologische producten is gedaald door de inflatie. Concurrentie van gangbaar product wordt steeds groter, omdat ook dit grootste segment verduurzaamt.

Wel ziet de bank het lonkende perspectief voor biologisch op de middellange termijn. Dat komt vooral van meer dwingende maatregelen van de overheid om de vraag naar biologisch te stimuleren. Verder tendeert de markt voor voeding vanzelf naar gezondere en duurzamere productie met meer garanties op afzet en beloning voor duurzaamheid.

Door dal heen financieren

Dat vertrouwen in toekomstige groei, is ook terug te zien in het financieringsbeleid van de bank, zei Bakker. “We willen klanten faciliteren met rentekorting en langere looptijd waar het mogelijk is, daarbij zijn wel afnamegaranties nodig. Heb je bijvoorbeeld een afzetmarkt voor je producten? Op dit moment zie je dat klanten terughoudender zijn, maar op de middellange termijn zijn we positief. Daarvoor is wel regulering nodig om de markt gedraaid te krijgen.”

Gevraagd naar wat dat betekent, stelde Bakker op zoek te zijn naar businessmodellen en ondernemers met toekomstperspectief. “Het klinkt alsof wij een vragenlijst hanteren met jaarcijfers en afnamecontract, maar we kijken beter dan dat. We zijn bereid door een dal te financieren, ook de aanloopperiode met tegenslag. We willen dat samen met de klant doorleven, maar er moet wel zicht zijn op de lange horizon en of het sluitend is. Uiteindelijk moet uit het businessmodel wel duidelijk worden dat rente en aflossing op te brengen zijn.” Zo verwacht de bank dat in de toekomst groen-blauwe diensten (landschap, natuur en water) meer beloond gaan worden. Bakker noemt dat een succesfactor voor biologisch.

Duurzamer kleiner schap

Tegelijk neemt de concurrentie dus toe door verduurzaming van gangbaar product. Voor consumenten is de keuze daardoor ingewikkeld. Lambregts ziet een ontwikkeling dat binnen assortimenten van voedselverkopers het assortiment smaller wordt en vaker alleen de duurzame variant zal bevatten.

Lambregts stelde dat het een misvatting is dat de overheid met biologisch naar een aanbodgestuurd model beweegt voor biologisch. De maatregelen moeten de vraag naar biologisch aanwakkeren. “Daarmee wordt het juist een vraaggestuurd model”, stelde de sectormanager.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin