Doorgaan naar artikel

Q-Point wint Food Valley Award met verspillingspreventie

Adviesbureau Q-Point is met zijn aanpak tegen voedselverspilling uitgeroepen tot winnaar van de Food Valley Award 2016. Een klant wist met 30% minder inkoop dezelfde omzet te halen.

Alleen al in Nederland verspilt de horeca naar schatting per jaar 51 miljoen kilo voedsel met een waarde van zo’n 400 miljoen euro. De aanpak van Q-Point helpt bedrijven in de horeca en gastvrijheidsbranche de benodigde hoeveelheid voedsel en de momenten waarop dit beschikbaar moet zijn nauwkeurig in te schatten op basis van concrete gegevens. Zo kunnen zij voedselverspilling in hun organisatie gericht terugdringen.

De methode is succesvol toegepast in dierentuinrestaurants. Een van de deelnemers zag de verspilling met maar liefst 75% dalen en realiseerde dezelfde omzet met bijna 30% minder inkopen. Het idee werd in eerste instantie ontwikkeld voor Burgers’ Zoo. Later sloten ook Dierenpark Emmen en de Apenheul zich aan. Andere partners waren Wageningen UR en softwarespecialist Nostradamus. Het initiatief bracht een denkomslag teweeg bij deelnemende horeca en personeel: wie graag kwaliteit biedt en klantvriendelijk wil zijn, hoeft geen grote voorraden te houden.

Internationaal publiek

De prijs is vandaag uitgereikt tijdens de Food Valley Expo op Papendal. “We vinden het fantastisch dat we de Food Valley Award hebben gewonnen”, zegt Carel Jaspers, directeur en oprichter van Q-Point. “Het is een mooie kans onze innovatie onder de aandacht te brengen bij een internationaal publiek.”

Het Wageningse adviesbureau rolt zijn aanpak tegen voedselverspilling de komende maanden uit naar de hele gastvrijheidsbranche. “Onze innovatie is interessant voor alle plekken waar dagjesmensen komen”, aldus Jaspers. “We zijn ook alweer verder aan het ontwikkelen, door toeleveranciers van horecabedrijven bij de aanpak betrekken.”

Smaakversneller en zuurstofmeter

Food Valley NL reikte dit jaar voor de twaalfde keer de Food Valley Award uit. Een onafhankelijke vakjury beoordeelde de inzendingen op mate van innovatie, economische haalbaarheid en samenwerking. Naast de aanpak van Q-Point werden ook de Scelta Taste Accelerator van Scelta Mushrooms en SensorSpots non-invasieve zuurstofmeting voor verpakkingen genomineerd.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin