Plus: aanbieding Fairtrade-bananen

02-08-2011 | |
Daane
Plus: aanbieding Fairtrade-bananen

“Een fairtrade-product zou nooit in de aanbieding mogen zijn”, dacht ik bij het zien van de Plus-commercial.

Dat past toch niet. Hoe moet je het idee van ‘een eerlijke prijs voor een arme boer’ rijmen met ‘rijke mensen die zo goedkoop mogelijk bananen willen eten’?

Het idee dat die zogenaamde ‘arme boer’ een reële prijs krijgt voor zijn producten zou normaal moeten zijn, maar is het niet. Dus goed dat er Fairtrade- systemen bestaan en uitstekend dat onder andere Plus Supermarkt Fairtrade-producten voor consumenten heeft klaarliggen.

40 procent minder geld
Plus heeft deze week Fairtrade bananen in de aanbieding: van €1,69 voor 99 cent. Dat is ruim 40 procent minder omzet. Hoe werkt dat als het gaat om eerlijke handel? Als alle schakels in de keten duurzaam samenwerken en hun marges redelijk verdelen, verdelen ze dit dan ook? Betekent dat dan dat het schooltje nog even niet wordt afgebouwd of er even niet geïnvesteerd kan worden in verbetering van lokale geconditioneerde opslag? Zou Plus zo aardig zijn om het tekort (aan marge) helemaal zelf te dragen en niet te delen of af te wentelen op de producenten? Ik insinueer niets, ik weet het werkelijk niet.

Prijskopers
Natuurlijk, prijs is van cruciaal belang in Nederland. Hoe vaak we ook roepen dat allerlei andere interessante marketingelementen de koop ook beïnvloeden, feit blijft dat als de gepercipieerde prijs niet klopt, het product niet verkoopt. Dus ‘prijsaanbieding’ is gelijk aan ‘hogere verkoop in stuks’. Maar omzet zegt niets, het gaat om de winst. Levert zo’n prijsaanbieding uiteindelijk meer of minder winst voor de eerlijk behandelde boer?

Nieuwe kopers
‘In de aanbieding’ zullen niet-Fairtrade kopers het misschien wél kopen als het goedkoper of gelijk is aan het standaardproduct. Zij doen dus ervaring op met het Fairtrade-product en kopen het een volgende keer, tegen de normale prijs, misschien weer. Maar had je die nieuwe kopers niet kunnen werven zonder prijsaanbieding, bijvoorbeeld met het gevoel iets goeds te doen voor de wereld?

Nieuwe campagne
Misschien is het een idee in de reclamecampagne van de supermarkt volgende keer te zeggen: “deze week fairtrade bananen: níet in de aanbieding, dus nóg meer geld voor de boeren. Die 40 procent die we aan u hadden kunnen geven, geven we –met extra dank aan u- aan de boeren in Ecuador.”

Meer over


Beheer