Groenten & Fruit Actueel
||

Plan moet groei verpakkingen AGF terugdringen

De groente- en fruitafdeling van supermarkten moet zienderogen minder (plastic) verpakking tonen, blijkt uit een brancheplan. AH begint met het verwijderen van plastic van paprika.
Foto: Ton van der Scheer

Foto: Ton van der Scheer

De groente- en fruitafdeling van supermarkten moet zienderogen minder (plastic) verpakking tonen, blijkt uit een brancheplan. AH begint met het verwijderen van plastic van paprika.

Het Brancheplan Duurzaam Verpakken werd vanmiddag gepresenteerd. Het moet een trendbreuk opleveren. Na jaren dat het aandeel verpakte producten bij fruit steeg naar 60% en bij groente naar 76%, moet dat aandeel fors omlaag. De groenten- en fruitsector wil de hoeveelheid gebruikt verpakkingsmateriaal verminderen met 15% in 2022 (en 25% in 2025). Het is een maatstaf voor gewicht, waarmee topsealverpakking dus ook een verbetering bewerkstelligt.

Toch levert topseal geen grote besparing op. Als voor alle zachtfruitverpakkingen het deksel vervangen wordt door topseal, wordt 300.000 kilo kunststof bespaard in Nederland. De besparing is met 5 gram immers beperkt.

Plantresten in karton beperkt

De groenten- en fruitsector wil verder dat 90% van de verpakkingen recyclebaar is in 2022 en 100% in 2025. Het gebruik van plantresten voor karton blijft beperkt. Uit een evaluatie van het eerdere Brancheverduurzamingsplan blijkt dat kartonproducenten op lange termijn mogelijkheden zien plantenvezels te gebruiken. De duurzaamheidswinst is nog niet aangetoond.

Eén poolsysteem niet haalbaar

In het brancheplan staan zaken die ook telers direct aangaan. Zo moeten kartonnen dozen, klapkratten en pallets verder gestandaardiseerd worden op maat en materiaal met specificaties voor telers omtrent pallets en hoeklatten. Opvallend is dat de sector besloten heeft niet langer één poolsysteem voor meermalige kratten na te streven. Dat blijkt niet haalbaar, ook uit oogpunt van marktwerking en mededinging. Wel komen er kleinere maten klapkratten voor een efficiëntere belading.

Paprika zonder plastic

Het plan kan ook tot andere inkoopspecificaties leiden. Zo maakt Albert Heijn bekend dat haar proeven met dry misting (bevochtiging) zo goed werken voor paprika dat de verpakkingen zullen verdwijnen. Rode paprika was al onverpakt, omdat de omloopsnelheid zo groot is. Voor andere kleuren gaat het plastic ook vervallen. Wat dat betekent voor paprikamix is niet duidelijk. AH meldt in een persbericht dat het alle paprikasoorten zal ontdoen van plastic.

Het brancheplan moet sectoraal uitgevoerd worden, waardoor de bedrijven kennis en goede ervaringen gaan delen.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers