Doorgaan naar artikel

‘Penny wise, pound foolish’

Penny wise, pound foolish is de Engelse uitdrukking voor het effect van verkeerde zuinigheid. Als je voor iets uiteindelijk zelf de rekening betaalt, maar die rekening blijkt vele malen hoger dan wanneer je slim geïnvesteerd had.

We merken het allemaal, alles wordt duurder. En te pas, maar zeker ook te onpas, hoort de consument daarvoor het argument van stijgende grondstofprijzen, hogere energierekeningen, tekorten dit en gebrek aan dat.

‘Genoegen nemen met minder’

Uiteraard moet je als ondernemer altijd een plus op de kostprijs kunnen maken. Maar ik merk zelf dat je soms beter met wat minder genoegen kunt nemen dan het onderste uit de kan te willen halen. Een beetje meedenken met je klanten dus. Want juist omdat alles duurder wordt, zullen ze het extra waarderen als de prijs bij jou gelijk blijft.

Klanten zijn namelijk niet gek. Er is ontzettend veel online te vinden, ook marktberichten. Pas daarom op tijd je prijzen aan, zodat ze niet het gevoel krijgen de hoofdprijs te moeten betalen. Of je bepaalt een acceptabele vaste middenprijs, en communiceert dat ook. Want zeg nou zelf; je wilt toch liever dat ze elke week komen voor ietsje minder, dan één keer in het seizoen voor veel? Ik wel tenminste.

Lat hoog leggen

Meedenken met je klanten is iets waar wij als agrariërs nog veel uit kunnen halen. Bekijk je winkel en erf eens door de bril van je klant. Ligt het er spic en span bij? Wat is de eerste indruk? Zijn de medewerkers vriendelijk? Is de kwaliteit van de producten top? Ziet de winkel er aantrekkelijk en schoon uit? Onderscheid jij je van anderen? Juist dit alles samen maakt ons uniek. Ten opzichte van collega’s en als land. Hollands product staat garant voor topkwaliteit, maar voor onszelf moeten we die lat ook hoog blijven leggen. Niet alleen om aan al die certificeringen te voldoen, maar gewoon uit principe.

‘Beter elke week voor ietsje minder dan één keer voor veel’

Dus ook voor degene die geen klanten op het bedrijf ontvangt. Bedenk toch eens waar jouw product terechtkomt. Want met QR-codes op doosjes, geef je digitaal net zo goed je visitekaartje af, of juist niet. Als jouw product niet smaakt, ben je dan als teler toch tevreden? De klant zal geen herhaalaankoop doen. In feite ben je zo dief van je eigen portemonnee. Voorkom daarom penny wise, pound foolish, maar geef juist in deze economisch roerige tijden een positief tegengeluid. Met prachtige groente- en fruitproducten van eigen bodem; topkwaliteit, fantastische smaak én voor een eerlijke prijs.

Share this

Afbeelding
Janny Verschure-Trouw

Fruitteler in Raamsdonk

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin