Een glastuinder kan bij zijn zaadteelt voor een veredelaar geen aanspraak maken op de opzegtermijn van vijf jaar. De samenwerking werd in één keer beëindigd, waarvoor de teler een schadevergoeding van miljoenen vorderde.
In hoger beroep heeft het Gerechtshof Amsterdam de teler in het ongelijk gesteld. Het handelen van de teler zorgde ervoor dat de opzegtermijn vervalt, oordeelt de rechter. Hij ging aanvankelijk niet akkoord met een oplossing die de veredelaar bood bij een lastige verstandhouding tussen de teler en de contactpersoon van de veredelaar.
Conflict als uitweg
Daardoor was een conflict ontstaan en dat bood een uitweg uit de opgestelde afspraken tussen de zaadfirma en de teler, stelt de rechter. Zo gebeurde toch waar de teler bang voor was. Na vele jaar op grote schaal voor de veredelaar te werken, wilde de teler zekerheid over het voortbestaan van de relatie met de veredelaar en stelde afspraken op papier. Daarin staat dat bij een conflict de opzegtermijn niet geldt. De teler betwist dat hij in een conflict was geraakt omdat hij juist een oplossing bood, maar de rechter oordeelt dat dit na de opzegging van het contract kwam. Te laat dus.
In de afspraken stond dat bij een conflict zonder rechters zal worden gezocht naar een passende oplossing. De rechter interpreteert deze bepaling zo dat het eenzijdig opzeggen van het contract een passende oplossing is. Toch is daarbij niet door beide gezamenlijk gezocht naar een (passende) oplossing.