Doorgaan naar artikel

Ook maar fuseren vanwege nieuw groot inkoopblok

Foto: GFA

Foto: GFA

Is de samenwerking van Jumbo met Edeka en daarbij in het kielzog ook die tussen Edeka en Picnic de opmaat naar een nieuwe consolidatiegolf in de Europese retail? En zo ja, zijn de Nederlandse telers daar dan op voorbereid?

Dat zijn vragen waarmee wij als redactie over een paar weken op dé Europese groente- en fruitbeurs Fruit Logistica alle standhouders gaan lastigvallen. Dat ze het maar vast weten.

Al meer dan een kwart eeuw staan immers in februari in Berlijn alle Europese telerscoöperaties diensten en producten uit te venten. Handelsbedrijven en retailers staan er ook of sturen er hun mensen op af. Om te kijken, te praten, af te tasten.

In Berlijn nader tot elkaar

Zo is bijvoorbeeld verleden jaar in Berlijn een informele link gelegd tussen de veilingen Hoogstraten in België en Fruitmasters in Nederland. Wat ondertussen tot serieuze gesprekken heeft geleid. Gesprekken die ook gaan over de inkoopmacht van clusters als die van Jumbo, Edeka en Picnic.

‘Olifanten doen het met olifanten’

Dat je je als aanbieder van groente en fruit (telers, coöperaties, handelsbedrijven) óók clustert lijkt voor de hand te liggen. “Olifanten doen het met olifanten”, zei daarover ooit Willem Baljeu, een kwart eeuw geleden voorman van de Nederlandse handel. Een groot retailbedrijf zit niet te wachten op de bestelwagentjes van individuele teeltbedrijven. En ook niet op zakendoen met een menigte aan kleine veilinkjes of kleine handelaartjes..

Daarom was het volgens Baljeu zaliger alleen maar logisch dat de Nederlandse veilingen bij elkaar klonterden tot The Greenery en dat The Greenery vervolgens een aantal grote handelsbedrijven overnam.

Nieuwe fusies zeldzaam

De consolidatie aan retailkant is sindsdien gestaag doorgegaan. Aan telerskant misschien iets minder hard. The Greenery verloor juist terrein, door zich weer afsplitsende telersverenigingen. Nieuwe fusies van telersverenigingen zijn zeldzaam. Alleen in België beweegt er nog weleens wat naar elkaar toe. Wel is er een opvallende ontwikkeling naar steeds grotere teeltbedrijven.

Kennelijk vinden de telers zichzelf en hun coöperaties groot genoeg om een goede prijs uit de markt te halen voor hun tomaten, aardbeien en bloemkolen. Tot er weer eens zo’n Edeka-Jumbo blok zich komt roeren met de vraag – of de eis – dat het voor dezelfde kwaliteit ook wel 5 of 10% goedkoper kan.

Delen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin