Online supermarkt Knuspr beschermt liquiditeit teler

13-09 | |
96 procent van de chauffeurs van Knuspr is in dienst van het bedrijf. - Foto: Knuspr.
96 procent van de chauffeurs van Knuspr is in dienst van het bedrijf. - Foto: Knuspr.

Lokale Duitse telers die leveren aan online supermarkt Knuspr hebben een beschermde status bij de inkoop.

Knuspr is sinds een jaar actief op de Duitse markt en wil daar in 2024 marktleider zijn in het segment online supermarkten. Daarvoor breidt de van oorsprong Tsjechische keten uit naar het Noorden de komende maanden, zei commercieel directeur Jan Gerlach op het Obst und Gemüse Kongress in Düsseldorf op dinsdag 13 september. Lokale telers zijn niet de garnering, maar de taart bij Knuspr, zei hij. “In de zomer is echt meer dan de helft van de groente en fruit van lokale telers”.

Lokaal inkoopprogramma

Bij zijn presentatie op het congres noemde hij een programma waarin lokale telers liquiditeitsbescherming krijgen. Hoe dat programma eruit ziet, lichtte hij achteraf toe. Het begint met een korte uitbetaaltermijn. “Telers krijgen binnen twee weken hun geld. Dat is aanzienlijk korter dan grote leveranciers als Unilever, waarvoor we standaard 30 dagen hanteren.”

Knuspr.de kent per Duitse regio (München of Frankfurt) één inkoper voor groente en fruit, die wekelijks een prijs afspreekt met de lokale telers. “We kijken naar wat ze nodig hebben op basis van calculatie. Als tien man in het veld staan te plukken, moeten die ook uitbetaald kunnen worden.”

Marktprijzen elders

Daarbij spelen marktprijzen elders ook nog steeds een rol. Hoe die inkoopstrategie daarmee afwijkt van andere groente- en fruitleveranciers blijft onduidelijk.

Knuspr biedt lokale telers bovendien hulp bij levering van verpakkingen en voor een waarde van € 10.000 aan marketingondersteuning. Het gaat vooral om promotie via sociale media van bedrijfsfilmpjes.

Concurrent Picnic

Knuspr heeft een klantenkring die misschien minder naar prijzen kijkt. Met een aandeel van 30% biologisch is de klantenkring welgesteld en houdt van bijzonder eten. Het assortiment is door de lokale telers ook bijzonder breed. Het brede assortiment is ook meteen het onderscheidende van Knuspr. Gerlach: “Ik woon zelf in Düsseldorf, dus ik ken het Nederlandse Picnic goed. Daar is het moeilijker het juiste vlees te vinden als je wilt barbecueën, het concept is anders met een minder breed assortiment. Zij kopen in bij Edeka en met de kleinere wagens rekenen ze al bij € 45 geen leveringskosten. Bij ons is dat € 79.”

​Uitbreidingsplannen Knuspr

Uitbreidingsplannen van Knuspr zijn er voor het noorden van Duitsland. In Keulen en Hamburg wil de keten ook investeren in automatische orderpicking voor versproducten. Ook daar zullen lokale telers met inkopers zaken doen en zullen ze zich bij prijsonderhandelingen kunnen beroepen op hun liquiditeit, belooft Gerlach.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer