Doorgaan naar artikel

Ondanks hogere prijs kopen Nederlanders meer komkommers

Na corona kochten Nederlanders weer wat minder groenten en fruit voor thuisconsumptie, maar meer voor consumptie buitenshuis. En niet alle producten werden duurder. Ook kopen Nederlanders ondanks hogere prijs meer komkommers. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van GfK data.

In de lijst top-10 meest gekochte groenten zijn er een paar kleine verschuivingen. Tomaat voert nog altijd de lijst aan, gevolgd door ui en komkommer. Bloemkool is over paprika heengegaan en staat op de vijfde plek van meest gekochte groenten. Ook witlof steeg een tree, van plek 9 naar 8. Komkommer en bloemkool zijn de enige twee producten binnen de top-10 waarvan de consumentenaankoop steeg vergeleken met een jaar terug.

Grootste prijsstijgingen bij komkommers en uien

De veel gegeten komkommers en uien zijn ook de producten waarin de grootste prijsstijgingen hebben plaatsgevonden. In 2021 betaalde men nog € 1,81 per kilo (stuks omgerekend naar gewicht) komkommer en in 2022 steeg dit met 32% naar een prijs van € 2,39. De uien hebben afgelopen jaar een prijsstijging van 31% gekend en gingen in 2022 over de toonbank voor een gemiddelde prijs van € 1,64 per kilo. Andere veel gegeten groenten die duurder werden: tomaat (+13%), broccoli (+18%) en witlof (+14%). Alleen de groenten bloemkool (-4%) en asperges (-8%) zijn in prijs gedaald.

Veel fruit goedkoper

Nederlanders kochten in 2022 wat meer bananen en mango’s dan een jaar terug, maar dit gaf geen wijzigingen in de top-10 meest gekocht fruit. In negatieve zin valt de 11% lagere aankoop van sinaasappels op te merken. Zowel het aantal kopers als het gekochte gewicht nam af. Banaan, appel en sinaasappel staan op het fruitpodium van meest gekocht fruit.

Weinig uitschieters prijsstijgingen fruit

Bij fruit zijn er weinig uitschieters in de prijsstijgingen. Alleen de prijs van meloenen heeft een opvallende stijging gehad van € 1,38 naar € 1,62 (+17%) per kilo en de bananen, mandarijnen en Conference peren zijn met 8% in prijs gestegen. Appels werden dan weer -5% goedkoper. De prijs van de Elstar appel (-6%) is van € 1,70 naar € 1,59 gedaald en voor een kilo Jonagold appels betaalde men in 2022 € 1,57 tegenover € 1,76 in 2021. Ook zomerfruit, waaronder blauwe bessen (-4%), aardbeien (-2%) en frambozen (-1%), zijn in 2022 licht in prijs gedaald.

Bijna iedereen koopt tomaten

Om onderbouwde afzetplannen voor groente- en fruitsoorten te maken is informatie over de consumentenaankopen belangrijk. Hoeveel huishoudens kopen het, hoe vaak, hoeveel en hoe is de ontwikkeling? Slechts 10% van de 8 miljoen huishoudens in Nederland kochten in 2022 helemaal géén tomaten. Aubergine daarentegen heeft nog maar 6 miljoen huishoudens weten te overtuigen om over te gaan tot aankoop.

Bij tomaten ligt het voor de hand de verkoopstrategie te richten op een hogere aankoop bij de huidige kopers, terwijl aubergine dus nog altijd ruim voldoende mogelijkheden heeft om nieuwe kopers te bereiken. Binnen de categorie tomaten zijn er wel verschuivingen te zien. Zo neemt het aantal kopers van snacktomaten jaarlijks nog altijd licht toe.

Meeste kopers bij tomaten, uien en appels

Na tomaten (7,2 miljoen huishoudens) zijn de meeste kopers te zien bij uien (7,1 miljoen) en appels (7,0 miljoen). Hierna volgden in 2022 bananen, komkommers en paprika’s met net iets minder dan 7 miljoen kopende huishoudens. Fruit zoals avocado, mango en frambozen moest in 2022 genoegen nemen met zo’n 2,5 tot 3,0 miljoen kopende huishoudens. Over het algemeen trokken deze producten iets minder kopers dan in de twee voorgaande coronajaren, maar meer dan in pre-corona jaar 2019.

Lees ook: Nederland nu boven gemiddelde EU-groenteconsumptie

Bekijk meer

Share this

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin