Nieuwe zorgen over Hollands imago in Duitsland

21-07 | |
Nederlandse tomaten in aanbieding bij Duitse discounter. - foto: Ton van der Scheer
Nederlandse tomaten in aanbieding bij Duitse discounter. - foto: Ton van der Scheer

Vertrekkend landbouwraad in Berlijn Peter Vermeij maakt zich zorgen over het imago van de Nederlandse agrofoodsector in Duitsland. Onder meer GroentenFruit Huis zou zich specifieker op dé exportmarkt kunnen richten.

Volgens nogal wat Duitse consumenten is de Nederlandse land- en tuinbouw erg technologisch en industrieel van karakter. “Dat is het beeld. Daar moet je mee dealen, of je wilt of niet”, zegt Vermeij in een interview met Berichten Buitenland van LNV.

“Nederlandse bedrijven die hier producten verkopen, moeten een goed verhaal kunnen vertellen. Over de duurzame productiewijze in Nederland, de kwaliteit van hun product, eventuele toevoegingen. Wees transparant en zorg ervoor dat je verhaal aansluit bij de ideeën en wensen van je afnemers in Duitsland. Daar ontbreekt het soms aan.”

Vertaling naar Duitse markt

Als voorbeeld haalt hij de dit jaar in de steigers gezette corporate story van brancheorganisatie GroentenFruit Huis aan. “Prima verhaal over duurzaamheid en gezondheid. Het ontbreekt nog aan een goede vertaling van die storyline naar de Duitse markt. Lijkt me niet zo ingewikkeld, maar is wel belangrijk om het Nederlandse marktaandeel te behouden en liefst te vergroten.”

Nederlandse tomaat moest het ontgelden

Volgens Vermeij is het specifiek aanspreken van de Duitse consument gerechtvaardigd, aangezien het veruit de grootste exportmarkt van de Nederlandse agrarische sector is. Eind vorige eeuw raakte het imago ook al in de knel toen de Nederlandse tomaat het moest ontgelden. Nu zijn het weer de berichten over de stikstof-, nitraat- en fosfaatproblematiek in Nederland, die mede door de felle boerenprotesten ook doordringen in de Duitse media.

Zijn de voedingsmiddelen uit Nederland nog wel gezond?

“Consumenten hier vragen zich af wat er aan de kant van de grens aan de hand is. Zijn de voedingsmiddelen uit Nederland nog wel gezond? De agrosector verduurzaamt in hoog tempo, maar dat komt hier in Duitsland onvoldoende voor het voetlicht. Ik vind dat Nederlandse exporteurs op dit punt hun verantwoordelijkheid moeten pakken. Al is het maar uit welbegrepen eigenbelang.”

Geef je mening

van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur

One thought on “Nieuwe zorgen over Hollands imago in Duitsland

  1. 💙 Уведомление,Вам прислали билет на лото. Перейдите в личном кабинете >>> https://forms.yandex.ru/cloud/62eb57ce0f5484c5f9535cb0/?hs=3aae220bbc4d20caaeb87aafa850802b& 💙 schreef:

    8053o9

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer