Nieuwe robottrekkers kijken op beurs Eima

03-11-2021 | Laatste update op 03-08 | |
De Black Shire-robot, type R 3075. Een 70 pk diesel voedt een aggregaat die rupsen én machines aandrijft. Inleren gaat handmatig via een afstandbediening. Tien zijn er inmiddels verkocht, richtprijs is net onder ¬ 200.000, meldt de fabrikant. - Foto: Margriet Nijenhuis/TREKKER
De Black Shire-robot, type R 3075. Een 70 pk diesel voedt een aggregaat die rupsen én machines aandrijft. Inleren gaat handmatig via een afstandbediening. Tien zijn er inmiddels verkocht, richtprijs is net onder ¬ 200.000, meldt de fabrikant. - Foto: Margriet Nijenhuis/TREKKER

Het kon weer, machines en werktuigen kijken op mechanisatiebeurs Eima in oktober in Bologna (It.). Daar stonden twee nieuwe robottrekkers: de Black Shire Robot van fabrikant Dragone en de Dood-robot van de firma Earth Automations.

Zowel de Black Shire als de Dood-robot zijn concurrenten van de Nederlandse AgXeed-robot. Beide nieuwe robottrekkers staan op rupsen en zijn primair bedacht om het herhalende maai-, klepel- en spuitwerk uit te voeren in wijn- en boomgaarden. De machines zijn eveneens inzetbaar op het vlakke land.
De richtprijzen variëren van € 150.000 tot € 200.000. De ambities van de machinefabrikanten zijn groot. Zo wil fabrikant Dragone in 2022 al 200 van Black Shire-voertuigen bouwen.

  • De Dood-robot van het Italiaanse Earth Automations zou zelflerende AI-software bevatten. De motor is 80 pk sterk. Achterop zit zowel een Cat-I hef, hydrauliek als een aftakas. Het eerste concept oogt heel simpel en het filmpje laat nog weinig mogelijkheden zien; enkel een traag rijdende robot met kleine cultivator. - Foto's: Margriet Nijenhuis/TREKKER

    De Dood-robot van het Italiaanse Earth Automations zou zelflerende AI-software bevatten. De motor is 80 pk sterk. Achterop zit zowel een Cat-I hef, hydrauliek als een aftakas. Het eerste concept oogt heel simpel en het filmpje laat nog weinig mogelijkheden zien; enkel een traag rijdende robot met kleine cultivator. – Foto’s: Margriet Nijenhuis/TREKKER

  • Indrukwekkend is de 2,85 meter bodemvrijheid van deze Grim-zelfrijder. De tweedelige 3.500 litertank zit verstopt tussen de voor- en achterwielen. Het chassis vouwt uit elkaar in het veld, waarna de immense bodemvrijheid van 2,85 meter tevoorschijn komt. De zelfrijder is leverbaar met luchtondersteuning. Zowel cabine als spuitboom kunnen fors in hoogte bewegen dankzij een hefmast.

    Indrukwekkend is de 2,85 meter bodemvrijheid van deze Grim-zelfrijder. De tweedelige 3.500 litertank zit verstopt tussen de voor- en achterwielen. Het chassis vouwt uit elkaar in het veld, waarna de immense bodemvrijheid van 2,85 meter tevoorschijn komt. De zelfrijder is leverbaar met luchtondersteuning. Zowel cabine als spuitboom kunnen fors in hoogte bewegen dankzij een hefmast.

Grim-zelfrijder met 2,85 meter vrije ruimte

Waarschijnlijk niet direct in de Nederlandse wijn- of boomgaarden te vinden, maar wel indrukwekkend is de Grim zelfrijdende spuitmachine met 2,85 meter bodemvrijheid. Het chassis vouwt op de plek van bestemming uit elkaar, waarna de gigantische bodemvrijheid tevoorschijn komt. De spuitmachine is leverbaar met luchtondersteuning.

Nijenhuis
Margriet Nijenhuis is redacteur TREKKER


Beheer