NextEnergy en NLgroen brengen consument en teler samen

11-08 | |
Zon en wind leveren soms negatoieve stroomprijzen op. - foto: Herbert Wiggerman
Zon en wind leveren soms negatoieve stroomprijzen op. - foto: Herbert Wiggerman

De nieuwe energieleverancier NextEnergy wil samen met NLgroen de groene stroom van boeren en tuinders slimmer in de markt zetten.

Of stroom nou groen of grijs is opgewekt, lokaal of ver weg, het moet allemaal een certificaat of garantie van oorsprong hebben. Zo kunnen afnemers van stroom beter zien of hun groene stroom van een Franse waterkrachtcentrale of van een Hollandse windmolen komt.

Omdat de ene oorsprong misschien wat beter in de markt ligt dan de andere kunnen genoemde certificaten of garanties geld waard zijn. Met zijn bedrijf NLgroen is Nick Waltmans al sinds 2015 in de weer voor inmiddels 2500 Nederlandse lokale stroomopwekkers, .

Veel boeren en tuinders als opwekkers

Omdat 80% van die opwekkers boeren of tuinders waren, met windmolens, zonnepanelen of wkk‘s, raakte LTO Bedrijven in NLgroen geïnteresseerd. Dat resulteerde erin dat in 2021 LTO Bedrijven de helft van de aandelen van NLgroen heeft overgenomen.

Waltmans heeft nog steeds de andere helft in handen en is nu dus ook een van de drijvende krachten achter de samenwerking met het nieuwe NextEnergy. “We helpen dit bedrijf met het voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame en lokaal opgewekte energie.”

“Als nieuwe energieleverancier op de markt waren we op zoek naar een flexibele partner, die een hoge mate van transparantie kan bieden, zowel bij de levering van GvO’s als CO2 credits”, zegt Gijs Wubbe van NextEnergy. “De samenwerking met NLgroen ontzorgt ons op dat gebied. Ze zoeken naar mooie projecten die goed bij ons passen.”

Nieuwe vergunning voor kleinverbruikersmarkt

NextEnergy heeft dit voorjaar van de ACM een leveringsvergunning gekregen als energieleverancier gericht op kleinverbruikers. Het bedrijf wil afnemers en aanbieders van groene stroom bijeen brengen op momenten dat dat voor beiden op de markt aantrekkelijk is.

Wubbe: “We richten ons met name op de particuliere consument als afnemer. Om die slimmer energie te laten gebruiken, voor de wasmachine of de elektrische auto, op momenten dat er heel veel van is. Ik heb hiervoor bij Powerhouse gewerkt. Daar ging het voor zakelijke leveranciers en afnemers, ook veel in de tuinbouw, heel veel over dit spel van piek en dal-momenten.”

van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur
Meer over

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer