Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

Neuromarketing onderzoekt onbewuste tomaatvoorkeuren

Bij de aankoop van tomaten spelen psychologische aspecten een rol. Zo blijkt een zwarte achtergrond in verpakkingen in de beleving van consumenten aantrekkelijker dan een witte.

Laatst geüpdatet:

Mag men vrij kiezen, dan pakt 65% een zwart bekertje en 35% een wit bekertje met (dezelfde) tomaten. - Foto: Peter Visser

Mag men vrij kiezen, dan pakt 65% een zwart bekertje en 35% een wit bekertje met (dezelfde) tomaten. – Foto: Peter Visser

Bij de aankoop van tomaten spelen psychologische aspecten een rol. Zo blijkt een zwarte achtergrond in verpakkingen in de beleving van consumenten aantrekkelijker dan een witte.

Dat is een van de inzichten die neuromarketing-expert Tim Zuidgeest in opdracht van tomatentelersvereniging Prominent uit onderzoek heeft gedistilleerd. Dat werd onlangs op het Global Tomato Congress nog eens bevestigd: aan de bezoekers werden bekertjes met snoeptomaatjes aangeboden. Van het karretje met zowel witte als zwarte bekertjes pakten veruit de meeste deelnemers onbewust een zwart bekertje.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers