De laatste jaren is er veelvuldig gesproken over de afzetproblematiek. Helaas tot nu toe zonder resultaat.
Sinds de Ehec-crisis worden er allerlei nieuwe initiatieven genomen om met elkaar grip te krijgen op de markt.
Om een compleet inzicht te krijgen van wat er gebeurt op onze markt zijn er heden ten dage volop digitale mogelijkheden. De hele wereld is aan het digitaliseren, maar jammer genoeg blijft de groentesector hier flink achter. Digitaliseren kan op allerlei manieren. Denk aan zowel daghandel als termijnhandel. Als je er even over nadenkt, is nagenoeg alles mogelijk via een digitaal systeem. De digitale marktplaats in de ruimste zin van het woord.
Een groot voordeel van een digitale marktplaats is dat eenieder zijn eigen identiteit kan behouden, zowel losse telers als telersverenigingen. Men kan op bedrijfsniveau alle denkbare producten, verpakkingen en overige diensten aanbieden voor alle denkbare termijnen.
Aan de huidige manier van het in de markt zetten van onze producten zijn veel kosten verbonden. Het aanbieden van onze producten via een digitaal systeem kan wel eens een stuk goedkoper zijn. Tevens is het marktpotentieel vele malen groter, aangezien elke koper zowel in het binnenland als in het buitenland in het systeem kan kijken. Het is de meest geschikte manier om kopers en verkopers bij elkaar te brengen. Tevens is de zekerheid van betalen goed te regelen. Hier zijn voldoende mogelijkheden voor.
Een belangrijk aspect is dat er rechtstreeks bij de telers geladen kan blijven worden. Het kan niet de bedoeling zijn dat alle product naar enkele centrale plaatsen wordt opgereden.
De kracht van een digitale marktplaats is:
1 Als producent kun je je onderscheiden op ras, kwaliteit, verpakking, enz.;
2 Het prijsmoment verandert (er hangt een prijs aan het product voor het de markt ingaat);
3 Het brengt producent en koper bij elkaar;
4 Het is open en transparant, er is geen verkoper die beïnvloedbaar is;
5 Er is zekerheid van betaling;
6 Het kan tevens de logistieke afhandeling invullen.
Ik hoop dat eenieder die zich bezighoudt met bundeling van aanbod de mogelijkheden van digitalisering in de plannen wil meenemen.
Auteur: Aart Cornelissen, tuinder uit Berlikum