Dat de marge in de AGF-keten(s) verkeerd wordt verdeeld, is een vaak gehoorde opmerking onder telers. Ondertoon van deze opmerking is dat de handel goed voor zichzelf kan zorgen en dat na hen de retail nog voldoende marge pakt.
Of deze redenering juist is of niet, wil ik nu niet beoordelen. Ik heb respect voor alle telers die onder moeilijke omstandigheden de weg hebben gevonden om een prachtig teeltbedrijf neer te zetten. Zo heb ik ook respect voor het ondernemerschap van de handelaren of handelshuizen, zoals zij ook genoemd worden. Meestal zijn het bedrijven met een hele historie, vaak van vader op zoon overgegaan. Gegroeid in moeilijke tijden door telkens weer nieuwe kansen op te pakken, afzetmogelijkheden te zoeken, te verkennen en uit te bouwen. Daarbij waren veel concurrenten actief die graag in dezelfde vijver wilden vissen. Door goed management, samenwerkingen en samenvloeien werden het spelers van formaat met ieder een eigen positie. Mede omdat zij alle mogelijkheden om hun markt af te schermen en de klant vast te houden hebben benut.