Doorgaan naar artikel

Minipaprika wint award: ‘Iedereen wil de Tatayoyo hebben’

Minipaprika Tatayoyo van Rijk Zwaan heeft de Fruit Logistica Innovation Award gewonnen. En iedereen wil hem nu hebben.

Het smaakpaprikaatje onder merknaam van zaadveredelaar Rijk Zwaan heeft de bezoekers van de Fruit Logistica in Berlijn zo weten te bekoren dat het de prestigieuze Fruit Logistica Award heeft gewonnen. Het sterke punt van het nieuwe ras is de smaakmix van zoet én aromatisch.

“Sommige mensen zeggen dat ze mango of ananas lijken te proeven, anderen proeven een kruidige ondertoon”, zegt Heleen van Rijn. Ze heeft tijdens de beurs en zeker sinds vrijdagmiddag veel contacten kunnen leggen over ‘de paprika die je kunt eten als een appel’.

Tatayoyo nu alleen in VS in supermarkt

“Iedereen wil hem nu”, glundert ze. Het zal echter nog wel een jaar duren voordat het product in serieuze volumes bij retailers te koop zal liggen. De Tatayoyo is tot nu toe alleen in Amerika op enige schaal gelanceerd. Daar verkocht Sprout Farmers Market het smaakpaprikaatje. Deze supermarkt heeft wel meer exclusieve groente in het assortiment.

Spaanse telers in productie

In Europa hebben een aantal Spaanse telers wat Tatayoyo in productie, onder wie ook een biologisch bedrijf. Tatayoyo is te telen in hightech en lowtech kassen. En die biologische teler is er ook enthousiast over, aldus Van Rijn. “Maar het gaat nu nog alleen om kleinere hoeveelheden om monsters mee samen te stellen voor mogelijk geïnteresseerde retailers.” Die monsters gaan naar supermarkten in Engeland, Duitsland, Zwitserland, Scandinavië en Spanje.

Eén Nederlandse teler teelt Tatayoyo

Ook in Nederland proeft Rijk Zwaan de belangstelling. Vanaf april zal de Tatayoyo ook uit een Nederlandse kas beschikbaar komen. ”Eén teler heeft het ras staan. Niet een hele kas, een paar rijen.” En ja, die teler is ook lid van een telersvereniging. Welke, en met welke supermarktketen die zaken zou kunnen gaan doen, dat wordt pas later dit jaar pas bekend.

Vast staat wel dat de introducte van de Tatayoyo ook in Europa ‘retailer-led’ zal zijn. Oftewel: de retailer wordt aan boord gehaald om het verhaal van dit paprikaatje te vertellen, in ruil voor exclusieve toegang tot dit merkproduct.

De paprika Tatayoyo is op de beursvloer te bekijken. - Foto: Heleen van Rijn
De paprika Tatayoyo is op de beursvloer te bekijken. - Foto: Heleen van Rijn

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin