De advertentie over de Hollandse asperges met een roomsausje van moderne slavernij, was als je de kleine lettertjes goed las een oproep van de overheid om de buurman aan te geven. Hoe de het Rijk op een goedkope manier een serieus probleem te lijf wil.
Twee gerespecteerde vakbladen in de land- en tuinbouw hebben zonder zich daar al te zeer bewust van te zijn een voor telers aanstootgevende advertentie geplaatst. LTO-voorzitter Albert Jan Maat heeft duidelijk gesteld dat in zijn ledenblad Nieuwe Oogst dat niet had mogen gebeuren. Zijn eigen advertentieafdeling maakte echter dezelfde inschatting als die van Groenten & Fruit: niets onwelvoeglijks te zien, dus kan geplaatst.
In het verleden zorgde zaadbedrijf De Ruiter ook voor ophef met een advertentiecampagne. Het aanstootgevende zat hem toen in de naaktheid van de fotomodellen. Een man in klassieke Olympische pose met een strategisch vastgehouden bloemkool. Of een geknielde vrouw vanaf de rug gezien met twee witte kolen onder haar armen. Het idee was waarschijnlijk om kunst- en diepzinnig uit de hoek te komen met voortbrengselen van moeder natuur. De uitvoering was net te knullig om een run op de posters te laten ontstaan. De campagne was vooral memorabel vanwege een aantal opzeggingen door abonnees, die dit vanwege hun geloofsovertuiging niet konden aanzien.
In beide gevallen kun je de vraag stellen: hadden we die advertenties moeten weigeren? In beide gevallen moet het antwoord van een onafhankelijke nieuwsleverancier ‘nee’ luiden. De modellen van het zaadbedrijf waren ook in de jaren 90 al niet in overtreding van de geldende fatsoensnormen.