Doorgaan naar artikel

Marcel Goossens: ‘Entertainment met boodschap in World Food Experience’

In de regio Food Valley wordt gewerkt aan het World Food Center. Onderdeel daarvan moet het World Food Experience worden: een plek waar entertainment wordt gecombineerd met een boodschap over de land- en tuinbouw, vertelt projectdirecteur Marcel Goossens.

Al een jaar of tien wordt in de regio Food Valley gedacht en gewerkt aan het World Food Center. Dat moet vorm krijgen op het terrein van de voormalige kazernes in Ede. De plannen voor het bijbehorende World Food Experience zijn wat vertraagd. Echter, met financiële en bestuurlijke steun van bedrijven en overheden kunnen de lichten weer op groen gaan springen.

Nieuw plan aan gemeente en provincie gepresenteerd

Projectdirecteur Marcel Goossens legt het idee voor zo’n World Food Experience uit als NEMO voor de land- en tuinbouw, verwijzend naar het succesvolle wetenschapsmuseum in Amsterdam. En hij is optimistisch gestemd na de nodige overleggen met overheden.

“Ons nieuwe plan ligt nu voor bij de gemeente Ede en de provincie Gelderland, met meer gebruik van de buitenruimte rond de oude gebouwen van de Mauritskazerne. Daarmee komen we tegemoet aan de bezwaarmakers die van de rechter gelijk kregen dat meer nieuwbouw te zwaar zou wegen op de natuur. We zitten hier aan de rand van de Veluwe. Het mocht ook best wat kleiner en toegankelijker. De naam World Food Experience is ook nog maar een werknaam.”

Je noemt ook Corpus en Naturalis in Leiden als inspirerende voorbeelden voor World Food Experience.

“Daar wordt ook entertainment voor de schooljeugd van acht tot zestien gecombineerd met een boodschap. Maar zonder dat het belerend wordt. Dat willen we met de wereld van voedsel ook doen. Dus kinderen én volwassenen op een positieve, prikkelende manier bewustmaken van alle keuzes die we met zijn allen maken op gebied van voedsel, duurzaamheid en gezondheid. Maar vooral niet met het vingertje omhoog zeggen wat we allemaal moeten of juist niet mogen eten.”

Het zal bij ons gaan over wat de gewone boeren- en tuindersbedrijven om de hoek produceren

En ook niet politiek geladen? Dat is de laatste jaren best moeilijk gebleken.

“Nee, we gaan het verhaal niet zwart-wit neerzetten. In de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum zit én plantaardig én dierlijk. En wat Milieu Centraal rekent aan duurzaamheid en met Wageningen UR als kennispartner, dat staat voor een afgewogen verhaal vanuit de hele voedingssector.”

“Het zal bij ons gaan over wat de gewone boeren- en tuindersbedrijven om de hoek produceren. Over waar ons eten vandaan komt. Over hoe dat groeit, boven en onder de grond. Maar ook over de technische innovaties die zich hier voor het eerst bewezen hebben en die wij de hele wereld over kunnen exporteren. Zodat straks een wereldbevolking van wel 10 miljard mensen toch te eten heeft. Het verhaal zal ook gaan over trots op wat wij in Nederland allemaal kunnen en doen. Een klein landje, maar met grote sectoren en de beste landbouwuniversiteit ter wereld.”

Dus ook, net als in NEMO, Corpus en Naturalis het verhaal van hoe onze eigen, menselijke, natuur werkt.

“Ja, daar begint het allemaal: wat gebeurt er eigenlijk in je lijf als je iets eet? En wat gebeurt er mentaal als je door een winkel loopt. Hoe word je verleid om dit of dat te willen kopen en opeten. Daarbij haken we aan bij allerlei initiatieven van de laatste jaren op het gebied van voedseleducatie. Zoals Smaaklessen of Kokkerelli. Alle kinderen en andere bezoekers gaan natuurlijk zelf ruiken en proeven, maar óók zelf in de weer in onze keukens.”

Even twee voorbeelden waar het minder goed mee afliep. Er was vijftig jaar geleden de Flevohof. En we hadden de Floriade.

“Ja, Beleef de dag van je leven in de Flevohof. Dat was toen best een succes. Alleen hadden ze geen budget om het te blijven vernieuwen. En de Floriade, dat was eigenlijk altijd al gebiedsontwikkeling met een groot feest van een half jaar eraan vast. Wij hebben meer focus, met die kerndoelgroep van schooljeugd. Op zich lastig zat, want acht of zestien jaar, dat is heel wat anders. Het is wel de leeftijd waarop kinderen niet in gewoontes zitten vastgeroest.”

Er is ook steun van partners uit het bedrijfsleven, zoals Albert Heijn, Rabobank en FrieslandCampina en Wageningen UR als kennispartner

Die Floriade was vooral financieel een debacle.

“Dat is niet te vergelijken. Voor de provincie en de gemeente is de World Food Experience nu nog veel minder risicovol dan een jaar geleden: minder nieuwbouw en we hebben een particuliere investeerder gevonden die het vastgoed financiert. Het gaat voor de overheden dus eigenlijk alleen nog om een eenmalige investering in de ontwikkeling van de attractie, zeg maar de inhoud. En dan is er ook nog de steun van partners uit het bedrijfsleven, zoals Albert Heijn, Rabobank en FrieslandCampina en Wageningen UR als kennispartner.”

Hoeveel mensen moeten er straks gaan komen om het een succes te maken?

“We mikken op 200.000 per jaar. Scholen vooral, maar ook dagjesmensen, mensen die op speciale evenementen afkomen. Als Albert Heijn de marketingmachine aanzet, dan kan het hard gaan. Maar het moet dus vooral leuk zijn voor die schooljeugd. We laten ons adviseren door experts uit binnen- en buitenland. Als je er tot over je oren in de materie zit is het goed om ook mensen van de Efteling, de Keukenhof of Ouwehands Dierenpark langs te laten komen om eens fris naar onze ideeën te laten kijken.”

Het gaat ook over groenten en fruit. Maar nog geen tuinbouwpartners?

“We hebben wel contacten gelegd; wezen kijken op het World Horti Center, gepraat met GroentenFruit Huis. Als begin volgend jaar de knopen zijn doorgehakt, kunnen we daar weer werk van gaan maken. Beeld- en oordeelvorming bij gemeente en provincie zijn nu , in februari verwachten we dat de besluitvorming wordt afgerond.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin