Doorgaan naar artikel

‘Local for local’

Buitenlandse producten worden geweerd of systematisch slechter betaald dan product uit eigen land.

Laatst liep ik de plaatselijke hypermarkt binnen en botste er op een wand met allemaal portretten van mensen. “Kies mij”, straalden ze uit. Lokale producenten zo bleek, maar het had net zo goed een dating wall kunnen zijn. Veel duiding rond het concept local-for-local werd niet meegegeven.

Weet de consument eigenlijk wel waar de term voor staat en dat er, zoals met veel goede beginselen, vaak een commercieel loopje wordt genomen met het oorspronkelijke gedachtegoed. Sinds enkele jaren is local-for-local een trend. Local-for-local betekent dat je uitsluitend producten consumeert die ook in je eigen regio zijn geproduceerd.

‘Het onderscheid met protectionisme wordt flinterdun.’

Het reduceert het ‘globetrotten’ met goederen, grondstoffen en halffabricaten aanzienlijk en dat heeft een gunstig effect op het milieu. De regionale economie leeft ervan op, maar die moet tegelijk wel opletten dat de veel complexere lokale distributie het milieueffect niet onderuit haalt. Allemaal met een eigen aanhangwagentje naar je afzetkanaal is niet bepaald een stap vooruit.

Lokaal bevoordeeld

Ook politiek wordt er handig gebruikgemaakt van deze ideologie. Buitenlandse producten worden geweerd of systematisch slechter betaald dan product uit eigen land. Het onderscheid met protectionisme wordt flinterdun. Geniet de lokale economie hier nog van het voordeel of zijn het dan de grotere bedrijven die productiecapaciteit gaan creëren in landen waar chauvinisme omzeild moet worden?

Tot welke afstand is iets lokaal?

Want eerlijk is eerlijk, de afstand van Brussel tot de Franse hoofdstad is korter dan die van Perpignan tot Parijs.

Afstand wordt erg relatief als je weet dat NASA uittest hoe hommels zich gedragen in kassen met gehalveerde luchtdruk. Kunnen insecten tomatenplanten bestuiven op Mars? Marskolonisten kunnen best wat ontbering verdragen, maar willen toch af en toe een lekker tomaatje kunnen eten.

Dat vind ik nu een grote geruststelling en dan lijkt me local-for-local echt zinvol. …tenzij we tegen die tijd ruimtevoertuigen hebben met een Stoffels-logo 😉

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Petra Veldman

marketingmanager

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin