De AGF-afdeling is voor discountsupermarkt Lidl de belangrijkste afdeling. Door daar prijzen te pakken voor beste AGF-afdeling wordt het vertrouwen in de hele winkel bij klanten opgekrikt. Lidl werkt met telers aan eigen onderzoek naar vermindering van middelengebruik.
Dat zei Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid bij Lidl, op een seminar van branchorganisatie voor de kassenbouw Avag tijdens tuinbouwtechniekbeurs Greentech. “AGF is onze most wanted category. Want als de klant mijn AGF vertrouwt, vertrouwt hij de hele winkel. De prijs voor beste AGF-afdeling stelt op zich niet veel voor, maar wij hebben het groot gemaakt om die reden.”
Een derde van de verkochte producten in de winkel komt van de AGF-afdeling. Die AGF-strategie van Lidl Nederland wordt ook gekopieerd in Lidl Europa, waardoor in andere landen het accent op groenten en fruit omhoog gaat. Harvest House is een van de dedicated leveranciers van Lidl Nederland. De Weerd kwam dan ook spreken op uitnodiging van Harvest House directeur Jelte van Kammen.
Groen telen, onderzoek delen
Lidl Nederland is voor de producten aardbeien, appel en aardappel ver gevorderd in een onderzoek naar groen telen, dus met het weglaten van chemische middelen. Hoe ver de proef daarin gaat, is niet duidelijk. Het gaat niet om residu-onderzoek. Lidl wil meten wat het effect is van het weglaten van gewasbeschermingsmiddelen op de omgeving, zoals het bodemleven. In ieder geval een aardbeienteler, appelteler en aardappelteler doen mee onder begeleiding van CLM en Natuur en Milieu, met subsidie van het ministerie van LVVN.
De Weerd: “Door de subsidie zullen we de uitkomsten van het onderzoek breed delen, dus ja, ook met andere supermarkten.” Lidl heeft een doelstelling voor duurzame producten in de winkel. Die omzet moet 20% zijn gegroeid in 2030 ten opzichte van 2023.
40% van verkochte producten Lidl in Schijf van 5
De Weerd wees er in haar bijdrage aan het seminar op dat 40% van het assortiment van Lidl in de Schijf van 5 staat. Dat is een hoger percentage dan bij concurrenten, stelt ze. Dat argument gebruikt Lidl ook bij verkrijgen van nieuwe winkellocaties. Dit percentage is wel het gevolg van het beperkte assortiment dat discounters voeren ten opzichte van supermarkten uit het iets luxere segment.
Lidl is in omzet de derde supermarkt van Nederland. De Weerd: “Maar we flirten met de tweede plaats. We hebben meer unieke klanten dan de nummer twee Jumbo, terwijl we de helft van het aantal winkels hebben.”