Doorgaan naar artikel

Lager volume groente en fruit in de horecasector

Bezuinigt de Nederlander op uit eten gaan? Tot en met het derde kwartaal 2023 kocht de horeca- en cateringsector 3% minder verse groenten en fruit. De inkoopwaarde lag echter 12% hoger dan vorig jaar.

In de eerste drie maanden van 2023 lag de inkoop van verse groenten en fruit nog 14% boven die van 2022. Na dat voortvarend begin van het jaar zijn de volumes in het zogeheten out of home-segment vanaf het tweede kwartaal teruggevallen vergeleken met 2022. Vooral cafetaria‘s, lunchrooms, cafés en horeca bij sport & recreatie kochten minder groente en fruit ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van Foodstep.

Hoge inflatie

De hoge inflatie speelt bij deze ontwikkeling een belangrijke rol. Consumenten zijn selectiever geworden in het bezoeken van horeca en uitgaansgelegenheden. Daarnaast is er sprake van een toenemend aantal faillissementen in de horeca. In het tweede kwartaal van 2023 viel de inkoop van groenten en fruit 6% lager uit dan een jaar terug, terwijl deze in het derde kwartaal 12% achterbleef. Voor het vierde kwartaal wordt ook uitgegaan van een blijvende druk op volumes.

Sinaasappels en groentemixen meest gekocht

De top-3 meest gekochte groente- en fruitsoorten wordt aangevoerd door sinaasappels. Wel daalde het volume met 7%. Naast restaurants zijn lunchrooms belangrijke afnemers voor sinaasappels die verwerkt worden tot sap. Na sinaasappels zijn groentemixen het populairst in de out of home-sector. Maar ook hier ging het wel om 7% minder dan een jaar terug. De inkoopwaarde steeg met 22%, wat duidt op een forse prijsverhoging. Naast restaurants zijn horecazaken bij sport & recreatie belangrijke klanten van groentemixen. Tomaten maken de top-3 compleet. Hiervan is 3% meer gekocht in gewicht (12% hogere inkoopwaarde). De losse tomaat doet het nog altijd goed in de horeca, gezien het aandeel van 62% binnen het totaal tomaten.

Restaurants belangrijkste kanaal

De restaurantsector is voor de consumptie van groenten en fruit buitenshuis het belangrijkste kanaal. Zo zijn restaurants goed voor een aandeel van 32% van het totale ingekochte volume groenten en fruit. Cateraars bij bedrijven volgen met een aandeel van 24%. De fastservice (cafetaria‘s, lunchrooms et cetera) staat op de derde plaats, goed voor 12% van het totale gekochte volume aan groenten en fruit in de out of home-markt.

Restaurants kochten tot en met september bijna 2% minder groenten en fruit dan een jaar terug, terwijl cateraars bij bedrijven 5% meer groenten en fruit kochten. Vooral cateraars bij grote bedrijven noteerden een stijging. Steeds meer werknemers weten het bedrijfsrestaurant na de coronasluiting weer te vinden.

Populaire groente- en fruitsoorten

Wat is de meest aangeboden groente- en fruitsoort? Dat is banaan, gevolgd door tomaat en appel. De inkoop van banaan en appel nam tot en met het derde kwartaal met respectievelijk 13% en 11% toe. Het gekochte gewicht aan tomaat, maar ook komkommer en sinaasappel, zijn wat minder verwerkt door cateraars.

En wat is populair bij restaurants? Groentemix, sinaasappel en tomaat zijn de meestgebruikte producten door restaurants. De groentemix viel wat minder in de smaak dit jaar, terwijl er meer sinaasappels zijn gekocht. Ook producten als uien, venkel en champignons zijn meer verwerkt in restaurantkeukens. Bij uien ging het om een toename van 10% na een eerdere stijging in 2022. Bijna een kwart van de uien betreft rode uien. Witte champignons noteerden zelfs een stijging van een kwart. Hier stond wel een lichte daling van kastanjechampignon tegenover.

Foodstep baseert de data op transacties van grossiers (zoals Bidfood, Sligro, Makro). Per periode van vier weken stelt Foodstep de data beschikbaar aan GroentenFruit Huis. Hierdoor is een actueel beeld over de afzet van groenten en fruit in de out of home-markt beschikbaar.

Bekijk meer

Share this

Wilco van den Berg
Wilco van den Berg

marktanalist GroentenFruit Huis

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin