Doorgaan naar artikel

Krijgt Jumbo wel prijskorting via inkoopbundeling?

Inkoopbundeling leidt niet altijd tot lagere prijzen. Discussie over inkoopbundeling is er vooral in Frankrijk en Brussel.

Het is mogelijk het meest spraakmakende ketenverhaal van de laatste jaren: Jumbo die in 2023 zijn vaste leveranciers van groenten en fruit eerst richting een inkoopmodel als Albert Heijn stuurt en dan toch plots aansluit bij een inkooporganisatie met Edeka om te besparen op de inkoop. Details staan in een rechtbankverslag van een zaak die fruitleverancier De Groot aanspande tegen Jumbo.

Die inkooporganisatie is er nu en heet Everest Fresh. Het bureautje koopt in voor in ieder geval Jumbo, Edeka en Picnic, ondersteund door het al langer bestaande inkoopkantoor Edeka Fruchtkontor in Barendrecht. Jumbo hoopt met grotere inkoopvolumes scherpere prijzen te bedingen. Het kan natuurlijk ook gaan om logistieke voordelen of kortingen (backmarges).

Effect op uitbetaalprijzen telers

Bijna twee maanden geleden kondigde Jumbo aan die inkoopstrategie met Edeka en Picnic te gaan volgen voor groenten en fruit. Daarna werd het stil in Veghel. Een interviewverzoek is afgewezen, Everest Fresh en Edeka willen ook niet deze strategie toelichten. Wel heeft Jumbo vorige week telers laten weten dat deze manier van werken de uitbetaalprijs voor Nederlands product niet zal beïnvloeden. De winst wordt vooral op inkoop van import gemaakt.

Toch zijn er ook andere signalen. Topman Ton van Veen zei zelf dat het hele pakket groenten en fruit via Everest scherper zou worden ingekocht. Op welke termijn is overigens niet duidelijk.

Leveringszekerheid hoog op de agenda

Bovendien probeerde Everest Fresh al wel scherpere contractprijzen te halen bij leveranciers van groenten en fruit in Nederland, maar dat kreeg het niet voor elkaar. De markt is er niet naar. Lagere prijzen zijn gewoon niet logisch. Krapte en weersextremen hebben leveringszekerheid hoog op de agenda gezet. Bovendien zijn er kostenstijgingen die aantoonbaar zijn. Telers staan nu relatief sterk in contractonderhandelingen. Supermarkten willen aan klanten geen nee verkopen, zoals afgelopen jaren met een aantal producten toch wel gebeurde. Zij willen telers dus dicht bij zich houden in geïntegreerde ketens.

Nu we nog zo weinig weten van Everest Fresh, blijft inkoopbundeling een abstract begrip. Telers willen ook graag weten wat dit betekent voor hen. Is het iets om bang van te worden? Een directielid van een middelgroot handelsbedrijf noemt inkoopbundeling overigens wel een ontwikkeling die winstgevendheid onder druk kan zetten. Zeker als supermarkten gaan sturen met data en kostprijsberekeningen kan dat ketens sterk veranderen.

Lees ook: Inkoopbundeling Jumbo/Edeka: Wat is bekend?

Discussie over wetgeving inkoopbundeling

Misschien hoort de discussie over inkoopbundeling wel op Europese vergadertafels thuis. In Frankrijk is recent juist wetgeving ingesteld om boeren te beschermen tegen inkoopbundeling. De Europese koepel voor supermarkten Eurocommerce vroeg recent de Europese Commissie op te treden tegen de Franse wet. Supermarkten willen inkoopbundeling ook in Frankrijk niet beperken. Inkoopbundeling zou boeren en tuinders helemaal niet raken, stelde Eurocommerce in een persbericht. Het is alleen bedoeld om onderhandelingen met grote merkfabrikanten te voeren.

Toen we Eurocommerce wezen op de ontwikkeling van Everest in Nederland, stelde de koepel dat het zich inderdaad bewust is van ‘bepaalde nieuwe inkoopontwikkelingen’. Of die de positie van boeren en tuinders wel kunnen raken, kon Eurocommerce niet zeggen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin