Bij de aanvang van het nieuwe hardfruitseizoen hebben Nederlandse supermarkten wijzigingen doorgevoerd in hun schap. Jumbo schrapt Jazz om meer focus op Nederlands product te krijgen. Albert Heijn (AH) heeft om dezelfde reden de Qtee-peer nu van Nederlandse bodem. Meer supermarkten breiden het biologische assortiment uit.
Dat blijkt uit een rondvraag. De meeste wijzigingen in het fruitschap bij supermarkten zitten aan het (kleinere) biologische assortiment. Jumbo heeft de gangbare schaaltjes Royal Gala omgeruild voor biologische om het omzetaandeel biologisch naar 10% te krijgen.
AH voegt aan zijn biologische assortiment ‘kleine zoete appeltjes’ toe, ook om de doelstelling van 10% te kunnen halen in afzienbare tijd. Ook Plus meldt dat het een kilotas biologische appels verkoopt om de omzet van biologisch op te krikken. Aldi heeft geen wijzigingen in het assortiment en voert een minimaal biologisch assortiment.
Bij gangbaar meer focus op Nederland
Jumbo heeft de importappel Jazz geschrapt in het assortiment. “We willen de focus meer leggen op Nederlandse producten”, zo verklaart de keten de stap. Die ontwikkeling maakt AH ook door. AH introduceert daarom Nederlandse Qtee-peren, een exclusief clubras. De marktleider in Nederland heeft Qtee al langer in de schappen, maar nog geen van Nederlandse bodem.
“Voor liefhebbers van peren introduceren we de roodgebloste Nederlandse Qtee-peer. Deze is friszoet van smaak, stevig én sappig, en bovendien exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn.”
Jumbo verkoopt ook dit jaar weer Tessa-appels van FruitMasters, ook exclusief, zo laat de keten weten desgevraagd.