Doorgaan naar artikel

Jumbo drukt stempel op agf-markt

Jumbo doet dezer dagen van zich spreken. De keten speelt een belangrijke rol bij de lancering van het keurmerk On the Way to PlanetProof. En neemt samen met Coop de winkels van supermarktketen Emté over. Wat betekent dat voor telers?

Supermarktketen Jumbo heeft met haar leverancier The Greenery afspraken gemaakt over steun voor omschakeling naar PlanetProof. Daarin is volgens commercieel directeur van Jumbo Ed van der Weerd een beperkte prijsvergoeding opgenomen, maar hoe hoog die is, is concurrentiegevoelige informatie. “Het is een totaalpakket; met een stukje prijs, maar daarin ook langetermijnafzet, ondersteuning voor marketing en dat soort zaken.”

PlanetProof niet uitleggen aan klant

De commercieel directeur ziet niet veel in het uitleggen aan klanten van een keurmerk als PlanetProof, om zo een meerprijs te garanderen. Het keurmerk zal ook niet prominent in de winkel zichtbaar zijn, is de verwachting. De klant is er niet gevoelig genoeg voor, denkt Van der Weerd. Jumbo omarmde Milieukeur in de beginfase, in de jaren nul van deze eeuw, stapte er vervolgens weer vanaf, maar heeft nu PlanetProof als minimuminkoopeis geformuleerd.

Ed van der Weerd, commercieel directeur Jumbo: “Die discussie over marges, die komt steeds terug. We betalen dit uit de marge. We hebben geen enkele invloed op de verkoopprijs, wel op de inkoopprijs. De verkoopprijs wordt bepaald door de concurrentiestrijd met andere supermarkten.”

Ed van der Weerd, commercieel directeur Jumbo: “Die discussie over marges, die komt steeds terug. We betalen dit uit de marge. We hebben geen enkele invloed op de verkoopprijs, wel op de inkoopprijs. De verkoopprijs wordt bepaald door de concurrentiestrijd met andere supermarkten.”

Nu de meeste concurrenten dit ook doen, hoeft Jumbo het keurmerk ook niet uit te leggen aan klanten, maar kan simpelweg het gangbaar product vervangen door gecertificeerd product met een eventueel hogere prijs.

Jumbo betaal mee aan verduurzaming

Jumbo betaalt wel degelijk mee aan die verduurzaming, stelt Van der Weerd. “Die discussie over marges, die komt steeds terug. We betalen dit uit de marge. We hebben geen enkele invloed op de verkoopprijs, wel op de inkoopprijs. De verkoopprijs wordt bepaald door de concurrentiestrijd met andere supermarkten.”

‘Als ik een actie zie van AH met komkommer weet ik ook niet of dat een Milieukeur-komkommer is’

Nu ontstaat er dit jaar een grotere vraag naar gecertificeerde producten. Hoe gaat de keten om met de overgangsfase waarin het gangbare en PlanetProof-product te koop is? “Tot eind 2019 kopen we gecertificeerde komkommers en gewone komkommers. Die verkopen we als gewone komkommers. Als PlanetProof-komkommers duurder worden, zullen we dat uit onze marge betalen. Als ik een actie zie van AH met komkommer weet ik ook niet of dat een Milieukeur-komkommer is.”

Afspraken met Greenpeace

Is het voor een inkoper dan aantrekkelijk om minder snel gecertificeerd product te kopen als gangbaar goedkoper is? Van der Weerd denkt niet dat dit gebeurt. “Met Greenpeace is per product tot in detail afgesproken hoe snel de omschakeling moet lopen, met percentages en tussendoelen. Het is voor ons dus niet mogelijk om te wachten met gecertificeerde inkoop, als dat al duurder zou zijn. We lopen zelfs voor op de afspraken.”

Voorlopig lijkt krapte door gebrek aan PlanetProof-gecerticeerd product dus niet snel te zullen optreden.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin