Doorgaan naar artikel

Jumbo: alle groenten en fruit via inkooporganisatie met Edeka

Jumbo zal inkoop van het hele assortiment groenten en fruit stap voor stap overdragen aan Everest Fresh. Dat is de inkooporganisatie voor meerdere supermarktketens, waaronder het Duitse Edeka.

Dat stelt Jumbo in antwoord op vragen van Groenten & Fruit. “Er wordt gestart met een beperkt aantal producten, maar uiteindelijk is de scope van de samenwerking met Everest Fresh ons volledige assortiment groenten en fruit”, laat een woordvoerder van de supermarktketen weten. “We blijven daarbij kiezen voor Nederlands product als dat kan en voor buitenlands product als dat moet. Zo komt op dit moment bijna 80% van ons aanbod van Nederlandse bodem.” Groenten en fruit uit Nederland blijft voor een belangrijk deel geleverd worden door The Greenery en FruitMasters, maar waarschijnlijk tegen scherpere voorwaarden als dat in grotere volumes gaat.

Everest Fresh staat los van inkooporganisatie Everest

Over de inkooporganisatie Everest Fresh is niet veel bekend. Het is geen onderdeel van Everest, de inkooporganisatie die zich richt op de inkoop van internationale A-merken voor houdbare voeding en dranken, stelt Jumbo.

“Everest Fresh is een separate entiteit en geen onderdeel van Everest. Het richt zich als inkoopplatform op de inkoop van groenten en fruit voor meerdere retailers, waaronder Edeka. Ook namens Jumbo koopt Everest Fresh groenten en fruit in, zowel in Nederland als deels ook in het buitenland.” Mogelijk is Picnic een van de andere supermarktorganisaties. Of er meerdere retailers bij aangesloten zijn, is niet duidelijk.

Lees ook: Als Jumbo met Edeka AGF koopt, kijkt ACM eerst toe

‘Schaalvoordelen vooral op import’

De supermarktorganisatie antwoordt niet duidelijk op de vraag waar het voordeel voor Jumbo precies in zit. Zijn dat scherpere prijzen bij leveranciers, of kostenvoordelen vanwege lagere logistieke kosten? “Schaalvoordelen in de keten verwachten we vooral op geïmporteerde producten te kunnen realiseren”, stelt de supermarktorganisatie.

De keten zal ook een meerprijs gaan betalen voor verduurzaming van Nederlands product, is de verwachting. Die plannen worden uitgewerkt bij On the Way to PlanetProof.

Vasthouden aan PlanetProof?

De inkoopsamenwerking met buitenlandse supermarkten betekent niet dat Jumbo zijn inkoopeis loslaat voor Nederlands product, stelt Jumbo. “Sinds januari 2020 zijn onze Nederlandse AGF-producten voorzien van het On the Way to PlanetProof-keurmerk. Onze commitment aan ‘PlanetProof’ blijft overeind en onze ambities op het gebied van integrale verduurzaming binnen AGF veranderen niet, alleen koopt Everest Fresh voortaan de producten voor Jumbo in.”

Daarbij lijkt Jumbo niet vast te houden aan een inkoopeis voor On the Way to PlanetProof voor gezamenlijk ingekocht importproduct. Welke duurzaamheidseisen gaan gelden voor import is daarmee niet helder.

Lees ook: Gesprekken over meerprijs PlanetProof in finale fase

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin