Doorgaan naar artikel

Jamie Oliver promoot ‘misvormde’ groente

Tv-kok Jamie Oliver gaat een campagne voeren om consumenten meer ‘misvormde’ groente en fruit te laten kopen en dus winkels er toe aan te zetten dat ook te verkopen.

De Britse supermarkt Asda heeft al toegezegd vanaf eind deze maand meer kromme wortelen, niet helemaal ronde appels of aardappelen met knollen – in het Engels aangeduid als ‘wonky fruit and veg’ – te gaan verkopen.

Volgens Oliver wordt veel te veel groente en fruit van uitstekende kwaliteit weggegooid, omdat het niet voldoet aan de ‘schoonheidseisen’ van de grote supermarkten. Volgens Asda is het grootste probleem dat de klant twijfelt aan de kwaliteit en ook minder voor misvormde producten wil betalen. Uit klantenonderzoek blijkt echter dat de meerderheid nu wel bereid is dergelijke groente en fruit in het karretje te gooien om wat te doen aan de enorme berg voedingsafval. Om ze verder over de brug te trekken zal Asda wel wat van de prijs afdoen.

Bovendien heeft het winkelbedrijf, de tweede supermarkt van het land, een mooi motto bedacht: ‘Beautiful on the Inside’ ofwel: het ziet er van binnen prachtig uit. ”Als ze zich maar half realiseerden hoeveel we samen eigenlijk weg gooien, dan zouden ze hun karretje vol laden met dit soort producten. Als het maar in het schap lag”, aldus Oliver.

Overigens verkoopt de Franse supermarkt Auchan al enkele maanden groente en fruit dat er niet helemaal perfect uitziet om de telers in dat land te steunen.

Share this

Afbeelding
Ruud Peijs

correspondent in Groot-Brittannië, Ierland en Frankrijk

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin