Doorgaan naar artikel

Is het tijd voor actie op de komkommermarkt?

De komkommermarkt is aan een historisch zwakke afzetperiode bezig. De retail lijkt er in te berusten, maar is het wel oké om dit te accepteren?

Gedachtenexperiment: stel, je labelt komkommers die nu op de veiling voor € 0,03 gekocht worden met een rode sticker. Zouden consumenten de komkommers kopen als ze wisten dat de teler er pijn van lijdt? Ik denk het niet. Zeker niet als ze wisten dat oorzaken mede liggen in de energiecrisis en de virusdruk in andere teelten. Zijn dat geen redenen voor partijen in de afzetketen om hun verantwoordelijkheid te nemen?

Albert Heijn verhoogt komkommerprijs

Op dat vlak gebeurt weinig. Wat dat betreft is het een slecht signaal dat Albert Heijn in Nederland de komkommerprijs heeft verhoogd met 10 cent naar € 0,62. Winkelacties om de afzet te stimuleren zijn op dit moment ook niet te vinden. Toegegeven, veel winkelprijzen zijn met lange prijscontracten afgesloten. Niet alle telers voelen zo dezelfde pijn.

Vorige week sprak een Nederlandse koper zijn schuldgevoel uit bij het kopen van komkommers voor € 0,03. Hij zou er graag € 0,20 voor betalen. We gaan uit van de oprechtheid van deze opmerking, maar waarom kan deze koper dat dan niet betalen als hij dat wil? Of waarom kun je supermarkten niet dwingen hun prijzen te verlagen (of marges). In Frankrijk is dat bij wet geregeld.

Gesprekken over maatregelen België

In België is er wel beweging. Binnenkort komen telers en afzetverantwoordelijken bij elkaar om te overleggen over mogelijke marktmaatregelen. De vraag is of dat haalbaar is. De veilingen zien dat de aanvoer nu zo’n 30 procent hoger is dan vorig jaar. En gaan de Belgische veilingen met aanbodbeperking dan niet de andere landen in de kaart spelen?

Er is nog geen code rood in België. REO heeft tot en met mei nog een redelijke middenprijs van ruim € 0,36 voor komkommers, maar bevestigt dat de huidige afzetprijzen de slechtste zijn van de laatste tien jaar. En het is nog buitengewoon vroeg in het seizoen voor zo’n prijsmoeras. De lastigste fase in de afzet moet nog komen.

Een buitengewone crisis vraagt buitengewone maatregelen. Het is aan de marktpartijen een verantwoord antwoord te bieden.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin