Doorgaan naar artikel

Hollandse Aardbeien: ‘Niet meer collectief’

Het bestuur van het Hollandse Aardbeien-initiatief heeft besloten de primaire focus om de hele sector achter het initiatief te krijgen, los te laten. Het initiatief gaat met een kleinere groep telers verder onder de werktitel ‘Vrienden van de Hollandse Aardbei’.

Het Hollandse Aardbeien-initiatief is in 2012 gestart door een groep aardbeientelers. De telers hadden als doel de waardering voor de Hollandse aardbei te vergroten door kennis te delen en de dialoog aan te gaan met de consument. De afgelopen twee jaar is door de initiatiefnemers getracht de collectieve aardbeiensector mee te laten liften met het initiatief. Een deel van de sector ziet echter nog weinig nut in contact tussen teler en consument en staat op dit moment nog niet achter deze nieuwe vorm van communicatie.

Teler Amanda Vriend: “Ik vind het jammer dat we niet iedereen hebben kunnen enthousiasmeren. Helemaal omdat het initiatief perfect aansluit bij de huidige tijdsgeest. De markt is rijp voor een andere aanpak. Consumenten kijken anders naar producten en de producent. Mensen willen weten wat ze eten, willen kennis van producten. Trendwatchers geven aan dat de communicatie in sneltreinvaart verandert; van verkopen naar verbinden, van zenden naar luisteren en van transacties naar fans. We moeten daar als ondernemers mee om zien te gaan; informatie delen, relaties aangaan, vrienden maken. Via het Hollandse Aardbeien-initiatief hebben we gemerkt dat dit werkt en mooie successen behaald.”

Mark van Aert, voorzitter Hollandse Aardbeien-initiatief, noemt een aantal successen. “De derde dinsdag van april, de opening van het Hollandse aardbeienseizoen, is een begrip geworden. Het is een evenement dat staat, maar ook de receptenwedstrijd, de Aardbeienweetjes en de Moederdagactie zijn voorbeelden van geslaagde initiatieven. Successen die ons deden besluiten Hollandse Aardbeien-initiatief op te schalen naar een collectief platform. Het doet me wel wat dat collega’s deze mening niet delen. Temeer de collectieve aanpak een passend alternatief leek voor het stoppen van het Productschap Tuinbouw en daarmee het wegvallen van de generieke promotie”.

Geloof in het initiatief

Arno de Beijer, een van de initiatiefnemers, verduidelijkt de stap. “De ondernemers die geloven in het initiatief hebben zich de afgelopen jaren met hart en ziel ingezet in het collectieve sector belang. We constateren nu dat de erkenning en waardering onvoldoende is om op collectieve voet verder te gaan. Een kleinere groep bevlogen telers, de initiatiefnemers, gaan daarom weer net als in het begin aan de slag onder de werktitel ‘Vrienden van de Hollandse Aardbei’. We geloven in deze aanpak en zetten die voort. Wie echt wil, is van harte welkom.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin