‘Het magere succes van groentepromotie’

09-12-2021 | Laatste update op 13-05 | |
van der Scheer
Ton van der Scheer Redacteur
Luuk  van Merwijk krijgt de eerste Fruit & Veg Award, een van de ideetjes van NAGF. - Foto: NAGF
Luuk van Merwijk krijgt de eerste Fruit & Veg Award, een van de ideetjes van NAGF. - Foto: NAGF

Het Nationaal Actieplan Groente en Fruit stopt per 31 december. Hoe nu verder?

De naamgeving van dat NAGF was nogal ambitieus. Een nationaal actieplan suggereert dat we er met zijn allen de schouders onder gaan zetten. In werkelijkheid was het een piepklein team met een nogal beperkt budget, dat leuke dingetjes verzon en dan hoopte hier en daar wat extra steun en free publicity los te kunnen peuteren.

‘Met zijn allen’ is ook niet meer iets waar de tuinbouw heel erg goed in is. Ooit hadden we een ijzersterk en kapitaalkrachtig Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen, dat veel aan groentepromotie deed. We hadden een Productschap Tuinbouw, waarin de sector generieke agf-promotie kon afspreken, mét co-financiering uit de nationale en Europese schatkist.

Geen deuk in een pakje boter

Maar wat al die promotiebureaus ook hebben geprobeerd, veel indruk heeft het niet gemaakt op de gemiddelde Nederlander. Die is ondertussen alleen maar minder groente en fruit gaan eten. Zo het NAGF al echt een nationaal actieplan was, dan kunnen we na vijf jaar toch moeilijk spreken van ‘missie geslaagd’.

Nederland staat daar niet alleen in. Heel de westerse wereld lijdt onder de gevolgen van almaar ongezonder wordende eetgewoontes, ons in de maag gesplitst door een voedselindustrie. En die industrie wordt daarvoor niet gestraft, met vet-, zout- of suikertaxen bijvoorbeeld, maar door ons allen juist belóónd met hoge omzetten en vette winsten.

Barones Rosie Boycott

In Engeland eten ze zo mogelijk nog ongezonder dan bij ons. Hún promotiebureau heet Veg Power en drijft op gratis campagnes door dure reclamebureaus die gezond eten wel een mooi goed doel vinden. En naast toppers uit de werelden van reclame en marketing, voedselwetenschap en hoge ambtenarij en de handelsketen, valt hebben ze sinds twee jaar een opvallend boegbeeld: barones Rosie Boycott.

Dat lijkt de naam van een personage uit een komische kinderserie. Maar het is in werkelijkheid een uit de hogere klasse afkomstige feministisch journaliste. Ze maakte in de jaren 90 naam als voorvechter van legalisering van cannabis en is de laatste 20 jaar in toenemende mate bezig met gezonder eten voor de Britten.

Promotie vanuit House of Lords

De titel barones kreeg ze in 2018, toen ze werd benoemd tot lid van het Britse House of Lords. Dit eeuwenoude equivalent van onze Eerste Kamer werd tot ver in de 20ste eeuw bevolkt door de Engelse adel. Maar inmiddels is meer dan 80% van de ongeveer 700 ‘Lords’ gewoon burger en benoemd vanwege verdienste in de maatschappij. Zoals dus ook deze Rosie Boycott, die als kakelverse barones werd gevraagd Veg Power te gaan voorzitten.

Vindt maar eens zulke kleurrijke figuren in het nuchtere Nederland. Misschien kunnen wij nog een loslopende prinses inzetten? Of toch maar hopen op een écht doortastend preventiebeleid van de volgende minister van Volksgezondheid?



Beheer