Doorgaan naar artikel

Het fatsoen van Greenpeace

Het fatsoen van Greenpeace

Het fatsoen van Greenpeace

Wat Greenpeace is voor de groente- en fruitsector, zijn Varkens in Nood en Wakker Dier voor de dierhouderij. Ze starten een lastercampagne tegen een supermarktketen om duurzamer in te kopen en daarmee halen ze gangbaar product door de modder.

In het geval van groente en fruit gaan er te veel bijen dood door de productie van gangbare groente en fruit, stelt Greenpeace. Elke teler moet aan de Milieukeur of EKO, daar komt de eis van Greenpeace op neer. Het getuigt al van een simplistisch beeld van de gangbare productie waar al veel extra inzet is op geïntegreerde teelt en soms zelfs op bestrijdingsmiddelenvrij. Los nog van de dunne bewijslast over de bijen.

Kansen

Varkens in Noord en Wakker Dier leven op gespannen voet met de meeste dierhouders. Er zijn er die het bloed van deze ‘gesubsidieerde actievoerders’ wel kunnen drinken. Misschien is dat bij groente- en fruittelers ook wel het geval. Maar misschien is er ook wel een aanzienlijke groep telers die bij deze acties van Greenpeace kansen ziet. Die groep weet dat als zij zich verduurzamen, er betere afzetkansen ontstaan. En daar moet Greenpeace zich bewijzen voor de teelt.

Bonus voor telers

Het is niet alleen een lijst met verboden middelen of andere verduurzamingstoezegging die Greenpeace afdwingt via de radiospotjes, zo laat de organisatie weten. Er moet daadwerkelijk een toezegging komen van Jumbo, Lidl of Albert Heijn dat ze het verduurzamen zullen belonen met een bonus voor telers. Of dat het in ieder geval aantrekkelijk wordt om te schakelen. Het zijn dus twee eisen die Greenpeace stelt. Mocht ze er in slagen aantrekkelijke condities te creëren voor telers, dan kan de beeldvorming over de campagne misschien nog positiever kantelen. Supermarktkoepel CBL heeft het in ieder geval ‘geïnstitutionaliseerde hufterigheid’ genoemd.

Nederlands product

Als supermarkten hun inkoop Milieukeur verhogen, wil dat nog niet zeggen dat ze meer van eigen bodem zullen kopen. Milieukeur is bezig in Zuid-Europa teeltprogramma’s op te zetten voor Nederlandse supermarkten. Greenpeace gaat het in ieder geval vooral om Nederlandse bijen en daarvoor Nederlands product.

 

 

Breng uw stem uit in de poll op de homepage (rechtsonder)

Beheer
WP Admin