Herkomstlabel Lidl wijst herkomst ‘ongeveer’ aan

20-09 | |
Het herkomstlogo voor groenten en fruit bij Lidl. - Foto: Lidl
Het herkomstlogo voor groenten en fruit bij Lidl. - Foto: Lidl

Lidl gaat relatief ver in het aanwijzen van de teeltregio in een logo op AGF.

In de folder van Lidl is bij de Elstar-appelen een logo zichtbaar met de tekst ‘Van Nederlandse bodem’, plus een kaartje van Nederland met een pinpoint op het midden van het land. Daarmee gaat Lidl in verhouding met haar concurrenten ver in het verwijzen naar de herkomst van het product. Concurrenten houden het vaak bij een Nederlandse vlag als verwijzing.

Twintig leveranciers

Voor Lidl is het logo ‘Van Nederlandse bodem’ een van de pijlers onder het prijswinnende beleid op de groenten- en fruitafdeling. Lidl heeft zo’n twintig vaste Nederlandse leveranciers van groenten en fruit. “Met hen hebben we twee jaar geleden de overstap gemaakt naar PlanetProof-certificering.” Dat was ook het moment waarop het herkomstlabel zijn intrede deed.

Maar waar verwijst het logo precies naar? De twintig leveranciers zijn niet allemaal telers. Twintig telers kunnen niet het hele AGF-schap vullen. Het kaartje verwijst ook niet naar de leveranciers zoals Harvest House, laat de persafdeling weten van Lidl. Het kaartje verwijst naar de teeltregio ‘waar het merendeel van de telers’ zit, is de verklaring.

Ander logo in winkel

Overigens is in de Lidl-winkel een ander logo te vinden. Op de verpakking staat een ander logo ‘van Hollandse bodem’ met twee Nederlandse vlaggetjes erbij. Dat is zonder het kaartje en de regio van herkomst. Lidl gebruikt het logo met herkomstkaartje dus alleen in promotie in folders en op de site en niet in de winkel. Voor importproduct en gesneden groente is de herkomst overigens niet aangegeven.

Lidl koopt direct in bij telers of telersverenigingen. “Niet bij een groothandel of veiling, behalve wanneer dit door seizoengebonden aanbod echt niet anders kan”, zo laat de afzetorganisatie weten. En zo is de tiende bekroning van de Beste AGF-afdeling ook de verdienste van de telers. “We werken vaak al jaren – van generatie op generatie – samen met onze boeren en telers. Soms al 25 jaar lang. Langdurige samenwerkingen zorgen voor een gezond verdienmodel voor de leverancier, waardoor deze kan blijven investeren en innoveren. Een mooi voorbeeld is het project ‘Sla-op-water’ waardoor teler Van Dijk een afnamegarantie kreeg van Lidl en hij in staat is de financiering van een nieuwe duurzamere kas rond te krijgen.”

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer