#Hashtag

11-03-2011 | |
Stoll
Ulko Stoll initiatiefnemer Vollegrondsgroentenet.com
#Hashtag

Computergebruik en Internet zorgen er voor dat schijnbaar onnozele tekens heel belangrijk worden.

Waar jaren terug een a met een slinger niet zoveel voorstelde, blijkt in adressering op de digitale snelweg een apestaartje enorm belangrijk te zijn. Recent voorbeeld van zo’n opgewaardeerd teken is het teken dat op een telefoon als hekje bekend staat. Ik wist niet dat op het toetsenbord van een computer ook een hekje stond. Het blijkt shift-3 te zijn en wordt geen hekje maar hashtag genoemd. En zo’n hashtag heb je dan weer nodig bij Twitter.

Twitter is zo’n ontwikkeling waarbij je niet kunt voorspellen of het een hype is of een serieus communicatiekanaal. Ik ben er wat sceptisch over; dat komt vooral omdat privé en zakelijk de neiging hebben heel erg door elkaar te lopen. Nu hoort bij het “nieuwe werken” wel 24 uur per dag bereikbaarheid, waarmee vanzelfsprekend de zakelijke activiteiten doordringen in je privé-leven, maar de privé-beslommeringen door laten dringen in de zakelijke wereld is voor mij een minder logisch gevolg.

Wanneer Twitter een communicatiemiddel is zal dit middel ook gericht moeten worden op een doelgroep. Een zakelijke doelgroep is doorgaans minder geïnteresseerd in een verjaardag of een uitslag van een wedstrijd simultaan dammen op zaterdag. Een sociale doelgroep is dan weer minder geïnteresseerd in de toelating van een gewasbeschermingsmiddel en welk knelpunt daarmee is opgelost.
Het neemt niet weg dat Twitter voor allerlei figuren een middel is om heel simpel een mening of een actualiteit te verspreiden naar de volgers. Confronterende meningen hebben ook nogal eens de neiging om overgenomen te worden door allerlei andere media. Blijkbaar hebben Twitteraars een grote behoefte aan profilering en waarschijnlijk hebben ze een boodschap en zendingsdrang.

Toch kan ik me ook voorstellen dat Twitteren onderdeel is van een communicatiestrategie waarin zaken die van belang zijn voor een klantengroep of potentiële klantengroep onder de aandacht worden gebracht. Daarmee kan een bedrijf zijn klanten van zeer actuele informatie voorzien. De openheid van Twitter voegt daarbij iets toe ten aanzien van contact met potentiële klanten.

Mijn scepsis blijft maar is het onderzoeken waard. Ik ga de komende tijd via #VGGroentenet maar eens onderzoeken of Twitter een hype is, of een communicatiemiddel dat iets toevoegt. Ik beloof dat ik daar niet zal ingaan op de wedstrijd bankdrukken voor beginners.



Beheer