Doorgaan naar artikel

Grüne Woche voor tuinbouw veel meer dan consumentenbeurs

De Duitse consumentenbeurs Grüne Woche smeedt nieuwe verbanden en geeft de politieke richting aan van Brussels beleid die nu vooral richting voedselzekerheid beweegt.

Wie denkt dat de Nederlands tuinbouw alleen op de consumentenbeurs Grüne Woche in Berlijn staat om Duitse klanten te verleiden heeft het mis. Jazeker, het kasje met een paprika-oogstrobot trekt veel bekijks, maar het is niet de jongste generatie plukkers, geen echte doorbraak in de robotisering. De beurs gaat om veel meer dan consumenten trekken. Beleidsmakers ontmoeten elkaar. Nederland toont zich daar als voorloper in verduurzaming en technologie.

Niels Louwaars, directeur van koepel Plantum voor bedrijven in uitgangsmateriaal, zag in Berlijn vooral heel veel Nederlandse beleidsmakers van provincies, gemeentes, organisaties en bedrijven. “Als je in Den Haag een netwerkbijeenkomst zou organiseren, zou het niet zo’n opkomst hebben als hier in Berlijn. Ik vond het indrukwekkend. Het was ook een kans de Nederlandse nieuwe parlementariërs te ontmoeten, maar ik heb ook provincies gezien die de beurs intensief bezoeken om met andere landen in contact te komen hoe zij zaken oppakken.”

Nadruk op voedselzekerheid landen

Jaarlijks opent de landbouwminister het Nederlandse paviljoen. Minister Piet Adema heeft daarbij benadrukt dat het belangrijk is dat bedrijfsleven, politiek, ministerie en maatschappelijke partijen samenwerken. Het was een algemene boodschap om te blijven doen wat de sector al lang doet. Daar is een naam voor bedacht, de triple helix.

In het politieke deel van de beurs ondertekende Adema een communiqué van een groep landen dat gaat over voedselzekerheid. De zekerheid van voldoende voedsel is van groot belang voor vrede in de wereld. Dat zei ook de Duitse landbouwminister Cem Özdemir bij de opening van de parallelle internationale landbouwconferentie. Hij wees daarbij onder meer op de onrust op de wereldwijde voedselmarkt door de oorlog in Oekraïne en de impact van klimaatverandering op de productie van levensmiddelen. Voor het tuinbouwbedrijfsleven in Nederland is dat een kansrijke ontwikkeling.

Sterke handelsrelatie

Nederland is de belangrijkste groenten- en fruitleverancier voor Duitsland. Nederland verstevigde de handelspositie in Duitsland. Zo is Duitsland goed voor 35 procent van de totale Nederlandse exportomzet van € 14,9 miljard van afzet van groenten en fruit. In 2023 passeerde de de export naar Duitsland de grens van € 5 miljard. In 2022 daalde het uitgevoerde volume nog met 7 procent; in 2023 was weer sprake van een stijging met 5 procent. Van alle tomaten die in Duitsland worden gegeten is op jaarbasis de helft afkomstig uit Nederland.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin