Veel verstransport heeft nog fossiel aangedreven koeling. Supermarkten doen het beter omdat binnensteden daarvoor strengere regels kennen. Voor de 859 koelvoertuigen in de handel in groenten en fruit zijn ook stappen te zetten. Zo lijkt het uit te draaien op registratieplicht en keuring.
Dat blijkt uit de marktanalyse verduurzaming geconditioneerd vervoer in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er zijn duidelijk nog stappen nodig om verder te elektrificeren in vooral het koelen, vooral bij internationale ritten.
De helft van de vrachtwagens voor verstransport (inclusief groenten en fruit) is van voor 2019 en voldoet al niet aan uitstooteisen voor diesel. Dat is ook de brandstof die wordt gebruikt voor koeling bij veel voertuigen. De handel in groenten en fruit heeft vooral opleggers, blijkt uit de onderzoeksgegevens. De cijfers geven niet aan of er ook transportbedrijven bij zijn opgeteld of alleen eigen vervoer is van handelsbedrijven.
Nog geen steun voor stroomopwekkende E-as
Het rapport maakt een reeks aanbevelingen die ook op groenten en fruithandel af zullen komen. Zo wordt gesproken over een registratieplicht en keuringsverplichting. Ook de overheid krijgt een taak. Er is gewerkt aan stimuleringsmaatregelen zoals energieinvesteringsaftrek (EIA) voor bijvoorbeeld de E-as of een extra accupakket.
Met de E-as wordt stroom opgewekt uit de beweging van de vrachtwagen of een extra accupakket. Alleen is de toelating nog niet geregeld. Dat heeft weer te maken met vragen over veiligheidseisen. Er rijden daardoor vrachtwagens in Nederland met buitenlandse erkenning van de E-as.
Opdrachtgevers willen niet betalen
Ook de opdrachtgevers van transport hebben een taak om in de ritprijs rekening te houden met verduurzamingskosten. Alleen zo kunnen bedrijven verduurzaming bekostigen. Recent maakte Bakker Barendrecht bekend een elektrische vrachtwagen in te zetten voor vervoer naar Albert Heijn-winkels. Zo’n vrachtwagen is drie keer zo duur als een fossiele.
Ook verstransporteur Koeltrans zag dat zijn klanten niet wilden betalen voor vergroening. Het bedrijf ging zo failliet na het aankopen van LNG-vrachtwagens.