Greenyard wil haar relatie met telers verder integreren, een diepere samenwerking die ook betekent dat telers stappen zetten samen met Greenyard. Uit het jaarverslag blijkt verder dat Greenyard 60% van de omzet haalt bij de drie grootste supermarktklanten.
De Belgische multinational boekte afgelopen jaar een omzetgroei van 5,1% (€ 5,3 miljard) op een nettoverlies van € 2,9 miljoen. Voor een deel kwam dat door een reorganisatie bij de versdivisie. Die resultaten maakte het concern eerder bekend. In het jaarverslag maakt Greenyard meer details bekend van het afgelopen boekjaar en plannen voor de toekomst.
Zo wil het concern de band met telers verder verdiepen. Dat noemt Greenyard de Integrated Grower Relationship (IGR). Dat wordt de komende jaren cruciaal om leveringszekerheid te garanderen. De relatie kan verschillende vormen krijgen met gegarandeerde volumes, contractteelt of joint ventures, stelt Greenyard.
Teler houdt eindbeslissing
Daarnaast wil Greenyard telers helpen aan de nieuwste teelttechnieken. Dat kan gaan om een digitale tool om bodemgezondheid te meten, of teeltadvies. Daarbij blijft de teler altijd de beslissende keus houden, stelde Greenyard eerder. Het bedrijf heeft eisen voor omgang met personeel en duurzaamheid bij buitenlandse telers aangescherpt. In Nederland heeft Bakker Barendrecht (dochter Greenyard) al een intensieve samenwerking met telers waarin nog altijd stappen worden gezet, zoals recent bij residu van middelen.
Over de inkoop van verse groenten en fruit zegt Greenyard het volgende. “Inkoop vindt plaats tegen vooraf onderhandelde marktprijzen of prijsklassen. Over het algemeen worden telers gecompenseerd op basis van de prijzen die ze van de klanten krijgen met een vaste marge in % voor Greenyard, soms met een gegarandeerde minimumprijs of op basis van een vaste prijs of overeengekomen prijsklassen.”
Omzet Duitsland relatief lager
Greenyard haalde in het afgelopen boekjaar 2024-2025 meer omzet uit Nederland. Zo’n 28,2% van de omzet werd in Nederland gehaald, waar dat 27,3% was in het boekjaar ervoor. Het gat met Duitsland wordt kleiner waar Greenyard 30,6% haalde van de omzet (was 31,6% in vorige boekjaar). België is met 14,7% de derde markt en groeide van 13,9% in boekjaar 2023-2024.
Biologisch stabiel ondanks groei AH
Greenyard publiceert in haar jaarverslag ook de milieuprestaties. De verkoop van biologisch product is één zo’n onderdeel van die strategie. Die verkoop is stabiel gebleven op 8%. Eén van de grootste klanten Albert Heijn wil juist fors groeien met biologisch en realiseert dat, waardoor er druk lijkt te liggen op de biologische verkoop in andere kanalen.