Het moederbedrijf van Bakker Barendrecht, Greenyard, boekt in de keten met intensief samenwerkende supermarkten behoorlijke volumegroei en hogere prijzen. Dat, ondanks mindere productkwaliteit, reorganisatie en kostenstijgingen.
De kwaliteit van de groente en fruit stonden onder druk stond door het weer. Greenyard moest er extra sorteerkosten voor maken. Ook had Greenyard voor haar divisie Prepared te maken met hogere inkoopprijzen voor industrie-appels. Daarvan steeg het prijsniveau afgelopen halfjaar. Verder is Greenyard verwikkeld in de reorganisatie van Fresh Duitsland en de sluiting van Fresh Frankrijk.
Groei in ketens als AH
Ondanks het uitdagende karakter presteerde met name de versdivisie sterk met een halfjaaromzet € 2.191,2 miljoen. Dat is € 126,2 miljoen meer dan het jaar ervoor, oftewel een stijging van 6,1%. De marge daalde evenwel licht naar 2,4% (2,5% het jaar ervoor). Greenyard slaagde er wel in de verkoopprijzen te laten stijgen met 1,4%. Het grootste deel van de omzetstijging kwam uit volumegroei, vooral in ketens als die van Bakker Barendrecht en AH. Nu gaat 79% van de omzet van de versdivisie via supermarkten waarmee het bedrijf intensief samenwerkt.
Volumedaling bewerkt
Bij de divisie Long Fresh (bewerkte groente en fruit) kon Greenyard de prijs 6,5% laten stijgen. De verkochte volumes stonden wel onder druk, maar toch kwam een omzetgroei van 4,5% in de boeken. De afzet richten foodservice (horeca en kantines) daalde, maar ook de omzet prepared (sauzen, soepen en pastagerechten).
Het sterke halfjaar wordt zichtbaar in de daling van de schuld. Die wist Greenyard verder naar beneden te brengen, ondanks een hogere voorraad, een overname en inkoop van eigen aandelen (en dividenduitkering).