Doorgaan naar artikel

Greenyard neemt maatregelen na prijsstijgingen teelt

Greenyard sluit geen vaste jaar- of seizoensprijzen meer met afnemers omdat het prijsstijgingen uit teelt zo beter opvangt.

Dat is één van de maatregelen die Greenyard doet om de kostenstijgingen bij telers maar ook bij eigen afdelingen, op te vangen. Omdat Greenyard intensief samenwerkt met supermarkten bij meer dan 70% van haar omzet, zijn contracten vaak gebaseerd op kostprijsplus of vaste marges. Dat maakt het doorberekenen van kostenstijgingen makkelijker dan concurrenten die meer kopen op de dagmarkten.

Greenyard schrijft dat in haar jaarverslag waarin een forse resultaatsverbetering is gemeld. De nettowinst ging omhoog van € 1,2 miljoen een jaar eerder naar € 16,9 miljoen. De omzet groeide met 1,4% op vergelijkbare basis tot € 4,36 miljard.

Twee topmannen, een bonus

De stevige verbetering van de resultaten leidde tot een bonus voor de Nederlandse co-topman Marc Zwaaneveld van ruim € 400.000. In het jaarverslag maakt Greenyard ook het basissalaris van de twee topmannen bekend. Zwaaneveld verdient nu meer dan de Belgische topman en oprichter Hein Deprez, die € 600.000 ontvangt. Deprez ziet af van verhoging van zijn salaris, zijn bonus en andere voordelen om de groei van Greenyard te versnellen.

58% omzet in Nederland en Duitsland

Greenyard haalt 60% van de omzet bij drie klanten. Dat is onder meer AH in Nederland en Rewe in Duitsland. In het afgelopen boekjaar (tot april) zijn Nederland en Duitsland de enige echte groeimarkten. De Belgische, Britse en Franse markt liepen licht terug. Circa 27,9% van de omzet van Greenyard is gehaald in Nederland, Duitsland laat met 30,3% wel een snellere groei zien. Beide landen zijn opgeteld goed voor meer dan 58% van de omzet, tegen 55,8 % in het boekjaar daarvoor.

Betalingstermijn en contracten

De standaard betalingstermijn van de supermarktklanten bedraagt 60 dagen, maar Greenyard heeft betalingsregelingen getroffen om telers eerder uit te betalen, blijkt uit het jaarverslag.

Greenyard wijst er wel op dat mogelijk niet alle supermarkten zijn te verleiden tot een intensief samenwerkingsmodel, maar meer vasthouden aan een handelsmodel. Daarbij vindt geen of beperkt categoriemanagement plaats. Dat is het model waarbij de leverancier met veel data van supermarkten voorstellen doet om de afzet te verhogen.

Verkoop Nederlandse tak

In het afgelopen boekjaar verkocht Greenyard de Nederlandse verwerkingstak voor € 17,0 miljoen. Daardoor daalde de omzet in deze kleinere Greenyarddivisie met 21%. Ook een Britse fruittak, Bardsley Fruit, werd verkocht voor € 4,2 miljoen.

Prijseffecten tijdelijk

Greenyard verwacht dat de prijsstijgingen de winstgevendheid mogelijk onder druk zetten, al heeft het zelf energiecontracten vastliggen voor drie jaar. Wel denkt Greenyard dat de trend naar gezond eten doorzet en dat klanten daardoor bereid zijn de hogere kosten te betalen. Ook ziet Greenyard kans voor haar diepvriesdivisie, die vooral private label producten levert aan supermarkten. Die zijn doorgaans goedkoper dan de A-merken.

Lees ook: Greenyard wil met fusie groeien naar € 5 miljard

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin