Doorgaan naar artikel

Greenpeace voert actie bij Ahold

Actievoerders van Greenpeace hebben voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van Ahold een oproep gedaan voor verduurzaming van voedselproductie en het redden van bijen. Concreet moet het Amsterdamse supermarktbedrijf volgens Greenpeace van leveranciers eisen dat ze bepaalde pesticiden niet meer gebruiken.

Volgens Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw, moeten boeren ook een betere prijs krijgen. De aandeelhoudersvergadering vond plaats in het Muziekgebouw aan het IJ. De milieuactivisten hingen een spandoek op met de tekst “AH: let op de bijtjes!”. Ahold is het moederbedrijf van Albert Heijn, soms afgekort als AH.

Landbouwgif

De tekst is een verwijzing naar de verkoopslogan “Albert Heijn let op de kleintjes”, waarmee de supermarktketen wil zeggen scherp in de prijs te zijn. De actievoerders gaven aandeelhouders van Ahold ook zaadjes voor wat ze “bijvriendelijke bloemen” noemen.

Albert Heijn claimt in supermarktland een marktaandeel van 35%. De keten is ook het grootste afzetkanaal voor groenten. Volgens Greenpeace wordt veel landbouwgif gebruikt om de schappen van de keten “zo snel en goedkoop mogelijk te vullen.” Bepaald gif zou bijen ontregelen en dus bijdragen aan de bijensterfte.

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin