Groenten & Fruit Actueel
||

Greenpeace voert actie bij Ahold

Actievoerders van Greenpeace hebben voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van Ahold een oproep gedaan voor verduurzaming van voedselproductie en het redden van bijen. Concreet moet het Amsterdamse supermarktbedrijf volgens Greenpeace van leveranciers eisen dat ze bepaalde pesticiden niet meer gebruiken.
<em>Foto: Koos Groenewold</em>

Foto: Koos Groenewold

Actievoerders van Greenpeace hebben voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van Ahold een oproep gedaan voor verduurzaming van voedselproductie en het redden van bijen. Concreet moet het Amsterdamse supermarktbedrijf volgens Greenpeace van leveranciers eisen dat ze bepaalde pesticiden niet meer gebruiken.

Volgens Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw, moeten boeren ook een betere prijs krijgen. De aandeelhoudersvergadering vond plaats in het Muziekgebouw aan het IJ. De milieuactivisten hingen een spandoek op met de tekst “AH: let op de bijtjes!”. Ahold is het moederbedrijf van Albert Heijn, soms afgekort als AH.

Landbouwgif

De tekst is een verwijzing naar de verkoopslogan “Albert Heijn let op de kleintjes”, waarmee de supermarktketen wil zeggen scherp in de prijs te zijn. De actievoerders gaven aandeelhouders van Ahold ook zaadjes voor wat ze “bijvriendelijke bloemen” noemen.

Albert Heijn claimt in supermarktland een marktaandeel van 35%. De keten is ook het grootste afzetkanaal voor groenten. Volgens Greenpeace wordt veel landbouwgif gebruikt om de schappen van de keten “zo snel en goedkoop mogelijk te vullen.” Bepaald gif zou bijen ontregelen en dus bijdragen aan de bijensterfte.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers