De Eerste Duurzame Generatie is een nieuwe campagne die hoogtechnologische teelt als glastuinbouw een plek geeft in duurzaamheidsbeleid. De campagne is door bedrijven in afzet en techniek uitgedacht om de voordelen van hoogtechnologische teelt te schetsen. Het is een nieuwe blik op duurzaamheid, geen marketingverhaal, stellen zij.
Woensdag 11 juni werd op de Greentech-beurs een verklaring (manifest) uitgegeven, De Eerste Duurzame Generatie. Daarin zijn de voordelen van hoogtechnologische teelt beschreven. Teelt die door hoge productie (per product) een lagere milieudruk heeft en waardoor bovendien elders landruimte vrijkomt voor zaken als natuur.
Voor het manifest bestaat een website en andere digitale kanalen, waarbij partijen zich kunnen aansluiten. Zo hopen de acht initiatiefnemers (telers, afzetorganisaties en techniekbedrijven) dat deze beweging groeit. De Eerste Duurzame Generatie is feitelijk een vervolg van de documentaire Paved Paradise uit 2023. Vanuit glastuinbouw werd die documentaire mede gefinancierd.
Maita Latijnhouders, teamcoördinator strategische kennis en innovatie bij het ministerie van LVVN, zei bij de presentatie het manifest erg te waarderen, om zo de stem van de koplopers ook beter te laten horen. Daarmee lijkt de campagne in ieder geval op vruchtbare bodem te belanden binnen het ministerie.
Visies bijten elkaar niet
Daarmee raakte ze precies het doel. In het huidige duurzaamheidsbeleid lijkt er maar één verhaal te bestaan. Duurzaam is kleinschalig, lokaal en terug naar de natuur. Daarbij wordt glastuinbouw te vaak gezien als probleem en niet als oplossing, vinden de partijen achter het manifest. Maar glastuinbouw of andere hoogtechnologische teelt geeft door slimmer landgebruik juist ruimte voor andere ontwikkelingen zoals natuur. Die twee duurzaamheidsvisies leken lang haaks op elkaar te staan, maar moeten worden gezien als bouwstenen naast elkaar. Dat is wel een proces van lange adem, denkt wetenschapsjournalist Hidde Boersma. Zijn boek Ecomodernisme en film Paved Paradise zijn belangrijke bouwstenen voor de campagne De Eerste Duurzame Generatie. “Het zal lang duren voordat mensen net zo’n warm gevoel krijgen bij glastuinbouw als bij biologische landbouw of voedselbossen.“ Boersma blijft betrokken bij de campagne waarvoor hij de content zal maken via tekst, vlogs en mogelijk documentaire. Een boegbeeld wordt hij niet, zegt hij lachend. “Ik ben meer de denker achter de campagne.”
De initiatiefnemers komen vooral uit de markt, maar één van initiatiefnemers Marco van der Sar (voorzitter MPS) hoopt dat ook partijen als Glastuinbouw Nederland het verhaal meenemen in contacten met de overheid. Zo moet het groeien.
Brede sectorcampagne?
Wordt dit een brede glastuinbouwcampagne? Dat is nu nog niet te zeggen, stelt Jelte van Kammen van Harvest House, ook één van de acht partijen achter het manifest. Er is bijvoorbeeld ook interesse uit de fruitteelt voor. Hoewel de campagne is ingegeven door draagvlak voor glastuinbouw, is een brede uitrol goed mogelijk. “Mogelijk gaan we onder deze brede campagne ieder ons eigen verhaal vertellen. De komende periode moet dat uitwijzen.”
Mogelijk liggen er ook kansen voor een bredere promotiecampagne met gerichte sectorsteun, maar dat is nog onzeker. Deze beweging zal groeien, maar waar het naartoe beweegt is daarmee nog niet helder.
Hoe verhalen samen brengen?
Op het seminar van tuinbouwtechniekkoepel AVAG zei voorzitter Annie van de Riet trots te zijn op het verhaal dat uit de sector zelf is ontstaan. Tegelijk ziet ze dat partijen als retail er bijvoorbeeld niet bij zijn betrokken. “Hoe gaan we alle verhalen over duurzaamheid bij elkaar brengen”, vroeg ze zich wel af. In ieder geval keten Intratuin zei open te staan voor gesprekken hierover.