Doorgaan naar artikel

Glasgroentemarkt te weinig transparant voor telers

Glasgroentemarkt te weinig transparant voor telers

Glasgroentemarkt te weinig transparant voor telers

Glasgroentetelers staan zwak, omdat de markt te weinig transparant is. De aanwezigheid van veel handelaren en commissionairs maakt de markt ondoorzichtig.

Dat concludeert ABN Amro in een rapport over de sterke en zwakke punten van agrarische sectoren.

ABN Amro concludeert dat het inkomen van glasgroentetelers sinds 2008 onder druk staat. In 2015 lagen de prijzen erg hoog, maar doorgaans zijn Nederlandse telers niet in staat redelijke prijzen voor hun producten te krijgen. Zeker niet wanneer ook Spaanse en Marokkaanse producten worden aangeboden.

De bank wijst ook op de korte beslistijd. Het zijn immers verse producten. Inkopers hebben meer inzicht dan telers omdat ze diverse prijzen krijgen aangeboden. Wie een weinig onderscheidend product aanbiedt, krijgt een lagere prijs.

Veel producten zijn volgens ABN Amro anoniem. De kopers en consumenten krijgen geen informatie over toegevoegde waarde in smaak en gezondheid. Veel product wordt in de daghandel verkocht. Daardoor is het lastig om langdurige relaties met afnemers op te bouwen.

De glasgroentesector profiteert ervan tijdens een aantal perioden in het jaar de enige aanbieder in de markt te zijn. Door de belichte teelt verbetert de winterkwaliteit en kunnen telers supermarkten aan zich binden. De producten zijn bovendien veilig en hoewel niet altijd onderscheidend, wel van uniforme en hoge kwaliteit.

De Nederlandse sector is een betrouwbare leverancier en biedt een breed aanbod van rassen en segmenten aan.

Beheer
WP Admin