Doorgaan naar artikel

‘Geen Cruiser, we gaan volgend seizoen wat beleven’

“We zijn de laatste 3 hectare aan het snijden. Als er nog wat vraag is, dan snijden we komende maandag de laatste ijsbergsla van dit seizoen”, vertelt John Jenniskens van Eldorado Agro in Horst op 17 oktober. Een seizoen waar hij met een zeer goed gevoel op terugkijkt.

“Financieel gezien was het een heel goed seizoen, want wij telen al onze ijsbergsla voor de vrije markt. We zijn gestart met een aardige prijs, maar al snel zakte het in. Vanaf begin juli zaten de prijzen in de lift en in augustus ging het echt over torenhoge prijzen die tot half september hebben aangehouden. Vanaf eind september zijn we terug bij heel matige prijzen en valt de vraag tegen. Dat is ook wel logisch, want er is Spaanse ijsbergsla op de markt en in Duitsland hebben ze zelf voldoende aanbod. Bovendien willen de mensen zo langzamerhand wel weer eens iets anders eten dan sla.”

Goed slagingspercentage

De prijsvorming is een, het slagingspercentage speelt natuurlijk ook een rol voor het eindresultaat. “Hoewel bij ons de eerste 6 hectare verhageld is, ben ik toch heel tevreden over ons slagingspercentage. Met schotvorming of rand hebben we nauwelijks problemen gehad, alleen in een ras in een bepaalde periode was sprake van schot, maar dat is net genoeg onderin blijven zitten. Al met al hebben we ook kwalitatief een goed seizoen gedraaid.”

Nog steeds beregenen

De laatste plantingen zijn van 20 en 21 augustus en die werden op maandag 15 oktober nog een keer beregend. Ook de late herfstprei, bedoeld voor oogst vanaf 10 november, kreeg deze week nog water. “Dat is natuurlijk ongekend dat je half oktober nog aan het beregenen bent. Ik was ook bang dat de laatste plantingen onvoldoende gevuld zouden zijn, maar we snijden momenteel bollen van 600 gram. Nee, rand vormt ook geen probleem.”

Op het werkplateau aan de achterkant van de oogstmachine worden de dozen gepalettiseerd voor transport in een huifwagen. - Foto: Stan Verstegen

Op het werkplateau aan de achterkant van de oogstmachine worden de dozen gepalettiseerd voor transport in een huifwagen. – Foto: Stan Verstegen

Geen Cruiser

De laatste bespuitingen werden 3 à 4 weken geleden uitgevoerd. “Toen hebben we voor de laatste keer gespoten tegen schimmels.” De druk van bladluizen is de laatste weken erg laag. “Maar voor het volgende seizoen maak ik me wel grote zorgen. Tot op heden hebben we andere dingen aan ons hoofd gehad, maar in de komende tijd moeten we eens gaan kijken hoe we de insecten volgend jaar zonder de zaadcoating met Cruiser gaan aanpakken. Het zal wel uitdraaien op een bepaald spuitschema en dan binnen de mogelijkheden kijken hoe je dat het beste kunt doen.

Ik ben bang dat volgend seizoen wel eens voor grote verrassingen kan gaan zorgen

Bij de plantingen onder doek hebben wij nooit hoeven spuiten, maar ik denk dat we nu dat risico niet kunnen nemen. Als het doek er toch een keer af moet, gaan we meteen een keer het gewas spuiten tegen insecten. Als er bladluizen onder het doek zitten, kan het nou eenmaal snel gaan. Ik hoor ook wel dat er al telers zijn die zonder zaadcoating met Cruiser werken, maar ik vrees toch dat als we allemaal zonder Cruiser werken de ziektedruk veel groter zal zijn.

Ik ben bang dat volgend seizoen wel eens voor grote verrassingen kan gaan zorgen. En, ik heb het al eens eerder gezegd, maar het blijft voor mij te gek voor woorden dat er een streep gaat door een toepassing met zo weinig actieve stof, in een gewas waarop geen bij te vinden is.”

Auteur: Stan Verstegen

Share this

Afbeelding
John Jenniskens

ijsbergslateler

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin