Focus op zomerafzet en floridzine bij Junami

03-06 | |
Foto: Inova Fruit
Foto: Inova Fruit

Bij de afzet van Junami ligt het accent dit jaar meer op de zomermaanden en de effecten van de stof floridzine

De promotiecampagne van Junami is door raseigenaar Inova Fruit verschoven naar de zomermaanden, stelt een woordvoerder. “We proberen al jaren de appel jaarrond te promoten. Het is een heel mooie bewaarappel en is in principe het hele seizoen beschikbaar. We zien een verkooppiek in april, mei en juni. Door de piek in het volume kunnen we ons qua marketingbudget ook focussen op deze periode.”

Het volume is iets kleiner door hagelschade in het afgelopen teeltjaar. De signalen uit de markt zijn op zich goed, stelt de woordvoerder. Daarmee is de lijn van andere vrije appelrassen niet direct door te trekken naar clubrassen.

Marketingactie rond floridzine in Junami

Inova Fruit is met aangesloten telers een nieuwe marketingactie rond gezondheid gestart. In de campagne wordt aandacht geschonken aan de stof floridzine. Die stof komt relatief veel in de schil van Junami voor. Het is een stof met een gunstige uitwerking op de bloedsuikerspiegel. Door daar aan te refereren doet Inova Fruit nog geen gezondheidsclaim, stelt de woordvoerder. Door indirect een relatie te leggen met het stofje en de effecten wordt de consument geprikkeld.

Nu meer interesse in ouder onderzoek naar floridzine

Inova Fruit liet onderzoek uitvoeren hoe klanten zouden reageren. “Floridzine is op zich niet nieuw. Dat gezondheidsonderzoek is al in 2006 uitgevoerd door een projectgroep van Wageningen Universiteit. We mochten dit onderzoek nooit publiceren, maar hebben wel altijd nagedacht over hoe we hier iets mee konden doen. We merken dat consumenten nu wel interesse hebben in dit soort informatie. Dat was vijftien jaar geleden nog niet het geval”, zegt de woordvoerder.

De stof uit appel wordt ook in voedingssupplementen gebruikt.

Verheul
Jeroen Verheul redacteur
Meer over

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.



Beheer