Doorgaan naar artikel

Enquête: de toekomst van elektrische trekkers

In samenwerking met Wageningen universiteit (WUR) onderzoeken we via een enquête welke factoren van belang zijn om een overschakeling op elektrische trekkers mogelijk te maken.

Wat is er nodig om het investeren in emissiearme trekkers te stimuleren? De redactie hoopt dat je even tijd wilt nemen om onze enquête in te vullen. Deelname is anoniem, de resultaten worden gebruikt voor een analyse die wordt gedaan door studenten en medewerkers van de Wageningen Universiteit. Een samenvatting ervan kun je later teruglezen in een artikel in onze vakbladen.

Lees verder onder de foto

John Deere toonde enkele jaren terug deze trekker met een dik pakket accu's onder de motorkap. De afgelopen twee jaar toonde John Deere meerdere concepten van elektrische trekkers. - Foto: Bob Karsten

John Deere toonde enkele jaren terug deze trekker met een dik pakket accu’s onder de motorkap. De afgelopen twee jaar toonde John Deere meerdere concepten van elektrische trekkers. – Foto: Bob Karsten

Elektrische trekkers

In verschillende edities van onze Misset-vaktitels zoals Boerderij en Trekker is al veel gezegd en geschreven over elektrificatie van het machinepark. Grote fabrikanten als Fendt, John Deere en Steyr hebben de afgelopen jaren al vele concepten en studiemodellen van elektrische trekkers getoond.

Lees verder onder de foto‘s

  • Dit Steyr concept, zoals getoond op de Agritechnica in november 2019, heeft weliswaar nog een diesel of gasmotor als energiebron, maar de hele aandrijflijn is gemaakt met elektrische componenten. Geen transmissies meer, geen olie en geen tandwielbakken. Alles 100% elektrisch. - Foto: Steyr

    Dit Steyr concept, zoals getoond op de Agritechnica in november 2019, heeft weliswaar nog een diesel of gasmotor als energiebron, maar de hele aandrijflijn is gemaakt met elektrische componenten. Geen transmissies meer, geen olie en geen tandwielbakken. Alles 100% elektrisch. – Foto: Steyr

  • Het Zwitserse Rigitrac toonde al diverse keren deze elektrische SKE 50. Ook in Nederland is al vraag naar deze 100% elektriche trekker. De importeur hoopt in 2020 of 2021 de eerste af te mogen leveren. - Foto: Rigitrac

    Het Zwitserse Rigitrac toonde al diverse keren deze elektrische SKE 50. Ook in Nederland is al vraag naar deze 100% elektriche trekker. De importeur hoopt in 2020 of 2021 de eerste af te mogen leveren. – Foto: Rigitrac

  • Een afwijkend concept is dit zogenoemde gridcon-concept van John Deere. De trekker krijgt zijn stroom via een lange verlengkabel. - Foto: John Deere

    Een afwijkend concept is dit zogenoemde gridcon-concept van John Deere. De trekker krijgt zijn stroom via een lange verlengkabel. – Foto: John Deere

  • John Deere toonde enkele jaren terug deze trekker met een dik pakket accu's onder de motorkap. - Foto: John Deere

    John Deere toonde enkele jaren terug deze trekker met een dik pakket accu’s onder de motorkap. – Foto: John Deere

In 2020 komen de eerste productiemodellen op de markt. De vraag is: welke technische en economische aspecten zijn van belang voor een overschakeling op elektrische trekkers? Informatie vanuit de praktijk is nog niet beschikbaar. Wel is op basis van elektrificatie van voertuigen in andere sectoren een verwachting te schetsen van de mogelijke voor- en nadelen. En daarvoor is deze enquête bedoeld.

Werkt de link niet? Plak dan deze link in je internetbrowser: https://elektrischetrekkers.sawtoothsoftware.com/login.html?c=$ %7bcontact.email!%7d

Dank voor je medewerking namens WUR en Misset!

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Bas van Hattum

hoofdredacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin