Doorgaan naar artikel

Echtheid

Wat is eigenlijk nog echt? Hoe filter je uit alle berichtgeving wat klopt en wat niet klopt?

Zender-georiënteerd
We leven in een zender-georiënteerde tijd. Webapplicaties zijn helemaal ingericht op zenden: Twitter, blogs (ja, ook deze), Facebook, noem maar op. Je zendt daarmee datgene wat jij op dat moment kwijt wilt aan…. wie? Dat doet er nauwelijks toe. Je wilt gewoon wat vertellen, je ei kwijt, en ‘men’ ziet maar wat ie ermee doet.

Info-waardering
Als ontvanger word je ongevraagd in een ingewikkelde situatie geplaatst. Want hoe waardeer je de informatie? Daar waar je ‘vroeger’ iets opzocht in de gezaghebbende onafhankelijke encyclopedie, zoek je nu op Wikipedia. Ook al zo ingeburgerd dat het gezaghebbend is. Maar onafhankelijk? Dat weet je dus niet. Een stapje verder is de enorme opmars van de vergelijkssites. Iedereen met een mening kan daarop z’n ei kwijt. Voldoet een hotel niet aan jouw persoonlijke smaak, kraak het af op booking.nl. Vind je een arts een rotte peer, meld het op independer.nl. Over eten in restaurants recenseer je op iens.nl. Zo krijgt die ene individuele boodschap ineens een enorm gewicht. Ik heb niets met al die ratings omdat ik de mens erachter niet ken. Maar daarin blijk ik ouderwets. Juist de sites waarop anderen aangeven wat goed of fout is, zijn reuze populair.  

Belangenverstrengeling
En wat te denken van de ingewikkelde materie rond de door de farmaceutische industrie betaalde patiëntenorganisaties. De vijftien grootste farmaceuten betaalden 1,7 miljoen euro. Hoezo onafhankelijk opkomen voor de belangen van patiënten? Maar je begrijpt ook wel dat het geld ergens vandaan moet komen.

Echte mensen
Een deel van de oplossing van het echtheidsvraagstuk zit in meer open communiceren. Als je ontvangers serieus neemt, kan je ze ook met meer nuance iets vertellen. Een ander deel van de oplossing vindt plaats door de toename van kleinere afgeschermde communities bestaande uit mensen die je wel echt kent en waarvan je de mening dus op waarde kan schatten. Voor de betrokkenen dé methode om informatie te filteren. Wel digitaal maar toch met echte mensen.

Oprecht
Lang niet alle lezers kennen mij en derhalve zal de waardebepaling van deze blog of mijn tweets ook een vraagstuk zijn. Twijfel aan de oprechtheid? Via applicaties als LinkedIn blijken wij vast een gemeenschappelijke bekende te hebben waarbij je het kan checken.

Echt een goed 2012 gewenst.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin