Doorgaan naar artikel

Durfkapitalisten steken graag geld in nieuwe voedingsbedrijven

Durfkapitalisten investeren vooral in bezorgbedrijven en in bedrijven die zich richten op duurzame voeding. Dit jaar wordt wat minder geïnvesteerd vanwege Oekraïne, inflatie en stijgende voedselprijzen.

Duurzame voeding is in. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij investeerders. Geldschieters richten zich steeds meer op bedrijven die de duurzaamheid van de voedingssector verbeteren. Dat betreft niet alleen voedingsmiddelenproducenten, maar ook bedrijven die diensten verlenen aan consumenten of de voedingssector, blijkt uit gegevens van marktbureau Dealroom.

Data over bedrijven

Dealroom verzamelt data over bedrijven. Dealroom heeft met andere partijen wereldwijd gekeken naar de start- en scale-ups die een band hebben met de voedingssector. Dealroom rekent daaronder diverse soorten bedrijven, zoals bezorgdiensten, online-supermarkten en bedrijven die plantaardig eiwit produceren of voedselverspilling tegengaan.

Investeerders terughoudender

Volgens Dealroom is in het eerste kwartaal van 2022 wereldwijd $ 9,2 miljard (€ 8,6 miljard) aan venture capital (durfkapitaal) gestoken in startups en scale-ups (beginnende bedrijven) in de foodtech. Dat is 16% minder dan in het eerste kwartaal van 2021. Maar vorig jaar investeerden durfkapitalisten een recordbedrag in start- en scale-ups in de voedingssector. Bovendien zorgen de oorlog in Oekraïne, de hoogoplopende inflatie en de sterke prijsschommelingen bij voedingsgrondstoffen ervoor dat investeerders dit jaar wat terughoudender zijn om geld te steken in de voedingssector. Volgens Dealroom laat India de sterkste groei zien in start- en scale-ups in de voedingssector. In de Verenigde Staten, Europa en China is het geïnvesteerde kapitaal in start- en scale-ups min of meer gestabiliseerd.

Bezorgbedrijven het populairst

Durfkapitalisten doen hun naam eer aan, want ze investeerden dit jaar tot nu toe veel geld in bezorgbedrijven. Terwijl de aandelenkoersen van de grootste bezorgbedrijven juist sterk zijn gedaald. Dealroom constateert dat de aandelenkoers van Deliveroo dit jaar met 42% is gedaald. Ocada zag de aandelenkoers met 32% dalen en Takeaway met 27%. Desondanks zijn de bezorgbedrijven verreweg het populairst bij de durfkapitalisten. Volgens Dealroom is de helft ($ 4,6 miljard) van het geïnvesteerde kapitaal in start- en scale-ups in het eerste kwartaal van dit jaar gestoken in bezorgdiensten. Daarna waren online-supermarkten en producenten van plantaardige eiwitten het populairst.

Dealroom telt wereldwijd 62.858 start-ups en scale-ups die werkzaam zijn in of rond de voedingssector. De waarde van deze start- en scale-ups groeit wereldwijd. Alleen dit jaar laat tot nu toe een kleine dip zien (zie grafiek) naar $ 1.100 miljard (€ 1.029 miljard). Maar dat is nog altijd 41% méér dan in 2020, meldt Dealroom.

In Nederland ziet Dealroom geen afkoeling van de markt voor durfkapitalisten. Volgens het marktbureau is in het eerste kwartaal van dit jaar € 811 miljoen aan financiering opgehaald door startups en scale-ups in allerlei economische sectoren. Dat is € 61 miljoen (+8%) meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. En het is een nieuw record. Volgens Dealroom zijn durfkapitalisten in Nederland vooral geïnteresseerd in start-ups en scale-ups die zich richten op duurzame voeding en gezondheid. Zo haalden indoor farmingbedrijf PlantLab en insectenkweker Protix dit jaar elk € 50 miljoen op bij investeerders.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Jan Engwerda

Voormalig redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin